Hogyan írjunk SEO szöveget?

Hogyan írjunk SEO szöveget?
Írta: Balázs Szabó Hozzászólás: 0

A keresőoptimalizálás (más néven SEO) mára már megkerülhetetlen része a sikeres on-line marketingnek. Ez tény. A SEO lelke a minőségi, egyedi szöveges tartalom.  És az is tény, hogy nem minden web-re írt és “megseózott” szöveg fog jó pozíciókat szerezi a Google első találati oldalán. Pedig a SEO szövegírás nem rakétatudomány, tanulható. Nézzük, hogyan kell jól csinálni.

Mi is az a SEO szövegírás?

Ha definiálni akarjuk, akkor:

A SEO szövegírás az a folyamat, melynek során olyan online tartalmat írunk,

  • ami képes a Google találati lista elején szerepelni,
  • minőségi látogatókat vonz az oldalunkra
  • és lehetőleg cselekvésre is ösztönzi őket.

Ha jobb organikus helyezést és több forgalmat szeretnénk a weboldalunkon, akkor értékes információt, minőségi tartalmat kell előállítanunk. És ez nem azt jelenti, hogy a szövegünket indokolatlan mértékben telepakoljuk kulcsszavakkal.

Nem véletlenül szajkózza a Google is már évek óta, hogy “content is king”. A felhasználóink problémáira nyújtsunk megoldást, az ő kérdéseiket válaszoljuk meg. Ha valódi értéket és megfelelő felhasználói élményt is biztosítunk az olvasóinknak, akkor azt a Google is jutalmazni fogja. A SEO ennek csak egy része! De fontos része.

Tehát, hogyan írjunk kiváló minőségű tartalmat?

Természetesen ennek a SEO-s feladatnak is egy korrekt kulcsszókutatás az alapja. Ebben a cikkben erre most nem térünk ki, tételezzük fel, hogy ezzel már rendelkezünk.

Mutatunk néhány tippet, amiket alkalmazva máris többet tettél a keresőoptimalizált szövegért, mint a nagy átlag.

1. Vedd figyelembe a keresési szándékot és tartalmi formátumot

Mi az a keresési szándék (angolul search intent, vagy user intent)? Lényegében azt mutatja meg, hogy mi az ok egy adott keresés mögött.

De mutatunk két példát, amiken keresztül könnyebben megérthető, hogy mit takar ez a kifejezés és hogy mi közve van a szövegíráshoz.

Első példa: keress rá arra, hogy laminált parketta.

Milyen tartalmakat dob ki az első organikus helyeken a Google?

A keresési szándék meghatározás “laminált parketta” kulcsszóra
A keresési szándék meghatározás “laminált parketta” kulcsszóra

Szinte kivétel nélkül webshopok kategória oldalai lesznek a top 10-ben.

És ez nem véletlen. A keresőmotorok óriási adatbázissal rendelkeznek. Megfigyelik a felhasználók viselkedését és ezek alapján pontosan látják, hogy:

“aki a laminált parketta kifejezést pötyögte be a keresőbe, az terméket keres”.

Egyértelmű, itt a user keresési szándéka a vásárlás előkészítése. Tudni akarja, ilyen padlók közül választhat a piacon.

Tehát neki olyan oldalakat kell mutatni a találatok között, amik abban segítik, hogy a kívánt terméket (vagy termékpalettát) a leggyorsabban megtalálja.

Második példa: keress rá arra, hogy laminált parketta lerakása.

Most milyen tartalmakat dob ki az első organikus helyeken a Google?

A keresési szándék meghatározás “laminált parketta lerakása” kifejezésre
A keresési szándék meghatározás “laminált parketta lerakása” kifejezésre

Már nem kategória oldalak lesznek a találatok között, hanem oktató jellegű anyagok. Videós útmutatók és DIY blogposztok arról, hogy hogyan kell lerakni a laminált padlót.

Látod, hogyan változott a keresési szándék? A Google is látja.

A második példában a felhasználó talán már meg is vette a terméket. A keresési szándéka pedig már információgyűjtés és nem a vásárlás előkészítése. Tehát a találatokat ehhez az igényhez kell igazítsa a Google.

Oké, de mi köze ennek a keresőoptimalizált szövegíráshoz?

Ha megfejted a keresés mögötti szándékot, tudni fogod, hogy milyen típusú és formátumú szöveget kell írnod. Nagyon egyszerű, de lényeges tanulság ez.

A fenti példánál maradva, ha te lamintált parkettát is árulsz, és szeretnél erre a kulcsszóra bekerülni a top 10 találat közé, akkor

  • Egy blog bejegyzéssel nem fogod tudni lenyomni a versenytársaidat
  • A webshopodon belül rendelkezned kell egy olyan dedikált kategória oldallal, ami listázza az ide tartozó termékeidet
  • Erre a kategória oldalra kell majd egyedi szöveget is írnod
  • Ezt az oldalt kell majd a keresési találatok közé felhozni

Amennyiben bizalmat szeretnél építeni a leendő vásárlóidban, jó ötlet szakértőként arról blogolni, hogy szakember nélkül hogyan lehet szakszerűen padlót lerakni. Itt viszont nem a  termék vagy kategória oldaladdal tudsz jó pozíciót szerezni. Ebben az esetben hosszabb, edukatív szövegeket kell írnod, ami lépésről lépésre bemutatja, hogy hogyan kell padlózni.

Nagy előnye van annak, ha tudod, milyen típusú tartalmat kell írni. Teljesen más hangvétele lesz egy útmutatónak, mint egy termékleírásnak, hogy csak egy példát említsünk. De akár arra is választ adhat, hogy tegező vagy magázó stílusban legyen megírva a szöveg.

A keresési szándékot egyébként általában ebbe a négy kategóriába szokták sorolni:

  1. Információt akarunk megtudni (Informational)
  2. Navigációs célunk van (Navigational)
  3. Vásárlást előkészítő keresés (Commercial investigation)
  4. Terméket akarunk venni (Transactional)
A keresési szándék négy típusa
A keresési szándék négy típusa

Az ok, vagy szándék a keresés mögött tehát meghatározza, hogy milyen típusú tartalmat akarunk látni / írni. De ne feledkezzünk meg a helyes tartalmi formátumról sem.

Válassz megfelelő tartalmi típust (formátumot) a szövegednek

Keress rá arra a kifejezésre, amire tartalmat szeretnél írni és jól szeretnél rank-elni.

Milyen típusú tartalmak vannak elöl?

  • főoldalak?
  • blog postok?
  • részletes és információgazdag listák?
  • kategória oldalak?
  • esetleg videók, képek?
  • rövid cikkek?
  • hírek?
  • többoldalas útmutatók?
  • szolgáltatás oldalak?
  • termékoldalak?
  • letölthető file-ok?

Igyekezz te is hasonló formátumot választani, hiszen a Google feltehetően ezt a típust preferálja.

2. Figyelj az olvashatóságra

Ez nagyon leegyszerűsítve annyit jelent, hogy könnyen emészthető módon tálald a mondanivalódat.

Az emberek előbb csak skim-elik (gyorsan átfutják) a szöveget, hogy minél hamarabb megtalálják a keresett választ vagy megoldást a problémájukra.

A Google is könnyebben birkózik meg a rövid, egyszerű, lényegretörő fogalmazással és a jól tagolt, strukturált írással. Erre tényleg érdemes figyelni, főleg amióta a szövegrészlet alapú indexelés is létezik.

Vess egy pillantást a következő két szövegblokkra.

A helyesen tördelt, jól tagolt szöveg sokkal könnyebben emészthető
A helyesen tördelt, jól tagolt szöveg sokkal könnyebben emészthető

Melyiket olvasnád el szívesebben? Melyikben találnád meg gyorsabban a problémádra keresett megoldást? Nyilvánvalóan a jobb oldali verzióban.

A két szöveg hossza egyébként teljesen megegyezik, mindkettő ugyanabból a 244 szóból áll.

De a bal oldali egybefüggő szöveg lényegesen nehezebben olvasható, mert nincs olvashatóságra optimalizálva.

Teljesen eltérő módon olvasunk webes tartalmat, mint nyomtatott szöveget. Sokkal gyorsabban akarunk információhoz jutni és ezért az esetek többségében elsőre nem is olvassuk el a teljes cikket. Előbb szkenneljük a szöveget. Rá akarunk jönni, válaszol-e a kérdésünkre? Érdemes-e egyáltalán elolvasni? Ezt viszont csak vizuálisan könnyen és gyorsan feldolgozható tartalommal tudjuk megtenni.

A fenti példában a jobb oldali szövegnek az az előnye, hogy kellemes olvasási élményt nyújt. Vizuálisan is egyszerű feldolgozni. Ezt legkönnyebben a következők alkalmazásával tudod elérni:

  • Használj címsorokat – H1 és H2-t mindenképpen. De ha indokolt H6-ig is elmehetsz
  • Kerüld a túl hosszú mondatokat
  • Kerüld a 3-4 mondatnál hosszabb bekezdéseket
  • Használj bullet point és számozott felsorolásokat
  • Tagold 3-4 mondatos bekezdésekre a szöveget
  • Szúrj be odaillő képeket, videót, infografikát, linkeket
Az olvashatóság és kellemes olvasási élmény érdekében strukturáld a szöveget. Használj alcímeket és alattuk röviden fejtsd ki az odatartozó gondolatokat.

Image Author: Seobility (H1-H6 headings), License: CC BY-SA 4.0

Az olvashatóság és kellemes olvasási élmény érdekében strukturáld a szöveget. Használj alcímeket és alattuk röviden fejtsd ki az odatartozó gondolatokat.

Ezzel elkerülöd az úgynevezett “wall of text” jelenséget. Vagyis nem rémíted el a látogatót az olvasástól azzal, hogy egy masszív, egybefüggő szövegfalba ütközik. Sok esetben ez instant visszapattanást is okozhat, növelve a bounce rate-et. Ez pedig már károsan is hathat a SEO eredményekre.

PRO TIPP: Hemingway Editor

A Hemingway Editor szövegszerkesztő alkalmazás óriási segítséget tud nyújtani abban, hogy könnyen olvasható szöveget írj. De meglévő szövegek formai optimalizálására is tökéletes.

Az olvashatóság és kellemes olvasási élmény érdekében strukturáld a szöveget. Használj alcímeket és alattuk röviden fejtsd ki az odatartozó gondolatokat.
Az olvashatóság és kellemes olvasási élmény érdekében strukturáld a szöveget. Használj alcímeket és alattuk röviden fejtsd ki az odatartozó gondolatokat.

Bár nem tud magyarul, de abban ad tanácsot, hogy megfelelően tagold az írásodat.

Egyszerüen másod be a szövegedet a felületre és nézd meg, hogy az editor melyik bekezdéseket, mondatokat jelöli nehezen olvashatónak.

A sárgával kiemelt mondatok valószínüleg túl terjedelmesek. Ezeket le kell rövidíteni, amit kétféleképpen is megtehetsz:

  • egyszerüen két külön mondatra bontod őket
  • vagy meghagyod egy mondatnak, de elkezded a felesleges szavakat, ismétléseket kitörölni belőle. Ezt addig folytasd, amíg a mondat értelme nem sérül. Meglepő, hogy ezzel a trükkel mennyi sallangtól tudod megszabadítani a szöveget.

A pirossal jelölt mondatok már annyira bonyolultak és hosszúak is, hogy nehéz értelmezni őket. Ezekkel mindenképpen foglalkozni kell.

  • Fogalmazd át őket,
  • Egyszerűsítsd le őket,
  • Oszd fel őket kettő vagy inkább több, egyszerübb tartalmi egységre, egyenes szórendet alkalmazva
  • Meglepő, hogy ezzel a trükkel mennyi sallangtól tudod megszabadítani a szöveget.

Ha angol nyelven írsz, további segítséget nyújt:

  • A lila kiemelés: segít egyszerűbb, könnyebben érthető szinonímákat találni
  • A kék kiemelés: azokat a szavakat jelöli, amik fölöslegesek az értelmezéshez, ezért nyugodtan kihagyhatóak
  • A zöld kiemelés: a szenvedő szerkezeteket jelöli

Az applikáció ingyenes, működik böngészőből, de telepíthető is. Használd bátran!

3. Használd okosan a kulcsszavakat

Amint már korábban említettük, keresőoptimalizált szöveget írni nem azt jelenti, hogy a szövegünket indokolatlan mértékben telepakoljuk kulcsszavakkal.

Félreértés ne essék, kulcsszavakat kell használni a szövegíráskor. De nem érdemes már olyan mutatókra figyelni, mint a kulcsszósűrűség. Ez már nem működő technika. Nem attól fog jól optimalizált szöveg születni, hogy 12 helyre beilleszted a legfontosabb kulcsszót.

De kezdjük az elején: mi az, hogy kulcsszó?

Nem biztos, hogy az, amire te elsőre gondolnál.

Keresési kifejezésnek, vagy kulcsszónak tekintjük azt, amit a felhasználók beírnak a keresőmezőbe
Keresési kifejezésnek, vagy kulcsszónak tekintjük azt, amit a felhasználók beírnak a keresőmezőbe

Keresési kifejezésnek, vagy kulcsszónak tekintjük azt, amit a felhasználók beírnak a keresőmezőbe. Tehát minden olyan szó, vagy szókapcsolat kulcsszónak tekinthető, amire keresést indítottak.

Szövegíráskor hol érdemes kulcsszavakat használni?

Nem az a kérdés, hogy hányszor, hanem hogy hova kell ezeket a kifejezéseket beleírni a contentbe.

Alapvetően limitált azoknak a helyeknek a száma, ahova az elsődleges kulcsszavunkat SEO szempontból indokolt beilleszteni. Ezek a következők:

  • URL
  • page title
  • meta description
  • Heading-ek, címsorok
  • kép alt text-je és file neve
  • linkek anchor text-je, horgonyszövegek

Nagyon fontos viszont, hogy kerüljük a kulcsszóhalmozást. Elképzelhető, hogy több, hasonló kifejezésre is jó helyezést szeretnénk elérni. Ennek azonban nem az a módja, hogy teleszórjuk a fent említett lista minden elemét velük.

Alapesetben egy tartalommal egy fókusz kucsszót kell megcélozzunk.

A fókusz kulcsszó megfelelő használata szövegen belül
A fókusz kulcsszó megfelelő használata szövegen belül

Általános gyakorlat, hogy egy darab fókusz kulcsszót választunk ki, és az oldalon található fő elemekben használják, például a címben, címsorokban, törzsszövegben és horgonyszövegekben.

Ez segít a Google-nek is meghatározni, hogy a szövegünk pontosan milyen témára összpontosít.

Kulcsszóhalmozás helyett használj szinonímákat és közeli változatokat

A Google hatalmas szinonimakészlettel és kulcsszóhoz közeli változatokkal rendelkezik. Ez több milliárd kifejezésből álló adatbázis teszi lehetővé számára, hogy a keresési eredményeket a lekérdezésekhez igazítsa. Sőt, ezt még akkor is meg tudja tenni, ha a felhasználó olyan szavakra keresett, amik az adott szövegben nem is szerepelnek.

SEO szövegírás szempontjából ez azt jelenti, hogy a tartalmat fel kell dúsítani szinonímákkal  és közeli változatokkal, ahelyett, hogy ugyanazt a fix kulcsszót ismételnénk újra és újra.

Íme egy példa:

A fő kulcsszó variációinak és rokonértemű szavak használata mélyebb szemantikai jelentést ad az írott szövegnek
A fő kulcsszó variációinak és rokonértemű szavak használata mélyebb szemantikai jelentést ad az írott szövegnek

A kulcsszavak közeli változatairól elég részletes leírást állított össze a Google, érdemes átolvasni.

Mint jelent az, hogy LSI kulcsszó és miért kell használni őket?

Az LSI az angol „Latent Semantic Indexing” kifejezés rövidítése. Látens, tehát „rejtett szemantikai indexelés”-nek is lehet fordítani. Az LSI kulcsszavak olyan szavak és kifejezések, amelyeket a Google szemantikailag összefüggőnek talál egy adott témával kapcsolatban.

Nem csak rokonértelmű szavakról van szó. Sokkal inkább olyan szavakra kell gondolni, amiket ugyanabban a kontextusban szokás használni, mert jelentésben egymáshoz közel álló, releváns kifejezések.

Tipikus példa erre, hogy nem lehet New York-ról úgy írni, hogy ne említenénk meg Bronx-ot, Manhattant, a Szabadság-szobrot vagy az Empire State Buildinget. Ebben az esetben New York a fókusz kulcsszó, a többi pedig LSI kulcsszó.

De hogy a padlós példánkról se feledkezzünk meg, íme hogyan találhatunk könnyen LSI kulcsszavakat tartalomíráshoz:

LSI kulcsszavak laminált padló esetében
LSI kulcsszavak laminált padló esetében

Elég ha elkezded begépelni a fókusz kulcsszót a Google keresőmezőjébe és máris fel fog dobni pár olyan kifejezést, amikre már valaki rákeresett e témakörben. Ezek lesznek a te LSI kulcsszavaid. (A konkurens brand-eket nyilván nem minden esetben kell felhasználnod.)

A TF-IDF fontossága szövegíráskor

 

Mi az a TF-IDF? Az angol Term Frequency-Inverse Document Frequency kifejezés rövidítése.

A TF-IDF egy statisztikai mérőszám, amely azt értékeli, hogy egy szó mennyire releváns egy dokumentumban. Ne feledjük, a Google igazából nem ért és nem beszél egyetlen nyelvet sem. Kénytelen matematikai és AI alapon elemezni a szövegeket és felcímkézni az egyes szavakat.

De ezt elég profin végzi. Többek között a szóhasználatból el tudja dönteni egy cikkről, hogy szakértő írta vagy sem. Például az alapján, hogy az írás tartalmazza nem csak a legfontosabb kulcsszavakat, de azokat a kifejezéseket is, melyeket vele egy kontextusban szoktak használni.

Több szoftver is a segítségünkre lehet egy TF-IDF elemzésben.

Az egyik ilyen lehet a SEMRush SEO Content Template eszköze. Ez lényegében

  • Megnézi, hogy az általunk megadott kulcsszóra mely tartalmakat tekinti relevánsnak a Google
  • Átfésüli az első 10 keresési találaton található teljes szöveges tartalmakat
  • Kigyűjti nekünk azokat a szavakat (a fő kulcsszón kívül), amik mindegyikben szerepelnek
  • Ezeket bele kell fogalmazzuk írás közben a mi szövegünkbe is.

Visszatérve a példánkhoz: amennyiben a fő kulcsszavunk a  “laminált padló lerakása”, az eszköz szerint a hozzá tartozó TF-IDF kifejezések a következők:

A fő kulcsszóhoz kapcsolódó, vele egy szövegkörnyezetben használt egyéb szavak, kifejezések
A fő kulcsszóhoz kapcsolódó, vele egy szövegkörnyezetben használt egyéb szavak, kifejezések

Fontos: a TF-IDF nem olyan szavakat ad nekünk, amikkel jó pozíciót akarnánk szerezni. Nem kulcsszavakat keresünk vele, hanem olyan járulékos kifejezéseket, amiket a kulcsszavunkkal együtt, egy szövegkörnyezetben kell használnunk.

4. Figyelj a tartalom hosszára

Időben, energiában, ráfordításban sem mindegy, hogy 300 vagy 3000 szavas cikket kell írni. Fontos ezt tudni még az írás elkezdése előtt.

Mekkora az ideális szöveghossz?

Szinte tökéletes választ lehet adni erre a kérdésre. És még fizetős eszközt sem kell feltétlenül használni hozzá.

Elemezd a témádra / kulcsszavadra kidobott top 10 találatot:

  • Másold be a szövegeiket egy word dokumentumba és nézd meg, hogy ők hány szavas szöveget írnak?
  • Vonj egy átlagot és meg is van, hogy neked milyen hosszú szöveget kell írnod.

Iparág- és témafüggő is lehet, hogy mekkor számot kapsz így. De mindenképpen érdemes ezt az elemzést is elvégezni. Miért írnál 3000 szót, ha 1000-el is előkelő helyezést lehet elérni a Google-ben?

Tény: a hosszabb tartalmak jobban rangsorolnak

A kutatások azt mutatják, hogy a terjedelmesebb írások rendre magasabb pozíciókat kapnak a keresőmotorok találati oldalain. Vagyis minél hosszabb egy szöveg, annál előrébb van a Google-ben.

A hosszú szövegű cikkek jobban rangsorolnak
A hosszú szövegű cikkek jobban rangsorolnak

A fenti ábrán azt látjuk, hogy az első találat jellemzően 2416 szót, a 10. találat pedig 2032 szót tartalmaz (angol nyelvterületen). Egyértelmű a korreláció.

De ez ne tévesszen meg senkit. A szöveg hossza nem rangsorolási faktor a Google szemében. Nem azzal fogod megnyerni a versenyt, hogy pár száz (akár értelmetlen) szóval többet írsz a többieknél.

Itt sokkal inkább arról van szó, hogy azért részesíti előnybe a Google a tartalomban gazdag oldalakat, mert ezekben van lehetőség igazán mélyre merülni a témában. Erre kell törekedni.

3000 szóban jóval árnyaltabb képet lehet festeni egy témáról, mint 300-ban. Ennél a mondatnál ez a cikk éppen 2474 szót tartalmaz. Képzeljük csak el, mennyi fontos információt kéne kihagyni belőle, ha 200-300 szóban kéne összefoglalni.

Szóval, ha a konkurencia nagy terjedelmű, részletes szövegeket ír, nekünk is ezt ell tenni a jó rangsor és az elégedett olvasók érdekében.

Összefoglalva

Látható, hogy a seo szövegírás komplex, de nem kivitelezhetetlen feladat. Minden részletre ebben a cikkben nyilván nem tudtunk kitérni. De ha

  • a keresési szándékhoz igazítjuk a szöveget,
  • értékes információról adunk át,
  • helyesen választjuk meg a tartalmi formátumot,
  • figyelünk az olvashatóságra és a kulcsszavak helyes használatára,
  • valamint a szövegünk hosszára, akkor sokat tettünk azért, hogy keresőbarát szövegeink szülessenek.

Persze itt nem áll meg a SEO tudománya. A linképítés és a technikai jellegű seo optimalizálás két másik terület, melyekkel tovább erősíthetjük a tartalmak láthatóságát és javíthatjuk a helyezésüket a találati listákon.

Ha ezek után sem jött meg a kedved az íráshoz, keress minket bizalommal az elérhetőségeinken. Több száz sikeresen megírt tartalommal és még több SEO brieffel a hátunk mögött biztosak vagyunk a dolgunkban. Legyen a te tartalmad is a Google első találatai között!