Linképítés alapok és összefoglalás

linképítés
Írta: Lengyel Réka Hozzászólás: 0

Linképítés alapok és összefoglalás

avagy, hogyan teljesíts jól off-page SEO-ban is

A linképítésről nem lehet eleget beszélni, nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire nagy szükség van rá újonnan induló és régebbi weboldalak esetén egyaránt. A keresőoptimalizálás három ága, a technikai SEO, az on-site és az off-site SEO a mai napig egyaránt fontosak és egyenlő jelentőséggel bírnak, ha a találati listák eleje a cél. Nem hanyagolható el annak a tudatos figyelése, hogy milyen minőségben és mennyiségben mutatnak hivatkozások egy weboldalra.

Azt, hogy mik a legfontosabb szempontok a tudatos linképítés során és hogyan érdemes új hivatkozásokat szerezni, a következő bekezdésekben fogjuk ismertetni.

Röviden a keresőoptimalizálás területeiről

Miért kell beszélni a teljes SEO-ról egy cikkben, ami a linképítésről szól? Mert minden összefügg mindennel. Nem lehet önmagában off-page SEO eredményekről beszélni megfelelő technikai beállítások és szépen felépített, optimalizált aloldalak nélkül. Ahhoz, hogy utóbbi eredményes legyen, szükség van minden esetben egy erős alapra, amire érdemes hivatkozni.

Egy kis technikai SEO

Ahhoz, hogy az oldalra mutató hivatkozásoknak értéke is legyen, nagyon fontos, hogy egy stabil, megfelelően indexált weboldalra mutasson. A gyors, felhasználóbarát weboldal, melyet a keresőrobotok is könnyedén feltérképezhetnek és megérthetnek a legjobb alapanyag, ha tudatos linképítésről van szó. A Google szemében a legelső szempont már jó ideje a felhasználóbarátság, amely magában foglalja a sebességet és a biztonságot ugyanolyan mértékben, mint az olvashatóságot vagy a releváns hivatkozásokat. Az első és legfontosabb lépés tehát mindig a stabil alap: a technikailag jól optimalizált weboldal felépítése.

Önmagában ezzel ugyan nem lehet jó eredményeket elérni, de enélkül a másik két terület sem lehet elég hatásos. Adott weboldalnak tehát meg kell felelnie egyaránt a technikai keresőoptimalizálás alapelveinek, hogy végül a linképítés eredménye a találati listán is meglátszódjon.

Még kevesebb on-page

Az on-page optimalizálás jelentősége a linképítésre vonatkozóan egy mondatban összefoglalható: nem építhető releváns, minőségi, SEO szempontból értékes link olyan aloldalra, mely önmagában nem optimalizált és értéket adó a látogatók számára.

A jó link egyik legfontosabb ismérve, hogy értéket közvetít: kattintás után is a látogatót szolgálja, további információkat kaphat a hivatkozott oldalról. Ezt figyelembe véve vissza is térünk a felvezető egyik legfontosabb mondatához: minden összefügg mindennel.

Több száz hiteles forrásból érkező link sem ér önmagában semmit, ha nincs egy gyors, biztonságos, értékes weboldal, amelyre mutathatna. Kijelenthetjük tehát, hogy önmagában egyik terület sem képes csodákra: mindhárom területet egyenlő arányban fejleszteni kell, ha eredményeket szeretnénk látni a találatok között.

Linképítés szempontok

Amint megvannak a megfelelő alapjaink és olyan aloldalak, melyekre érdemes már hivatkozni más oldalaknak, javasolt is elkezdeni a linképítést, a lehető leghamarabb, amint a Google által láthatóvá válik a weboldalunk. A tömeges linkszerzés linkfarmokról már jó ideje nem működő technika, így mindenképpen azzal kell kezdenünk, hogy megnézzük, mik az ismérvei egy minőségi hivatkozásnak.

Milyen tehát a minőségi link?

A következő szabályokat figyelembe véve nem lehet mellélőni, ha szükség van a weboldalra mutató hivatkozásokra:

  1. A jó link természetes. Mit jelent ez? A footerben elhelyezett hivatkozások, melyek természetes szövegkörnyezet nélkül tömegével vannak általában elhelyezve a weboldalakon sajnos nem a leghasznosabbak, ha tudatos linképítésről beszélünk. A Google kifejezetten károsnak ítélheti azokat a kontextus nélkül, témába nem illeszkedő hivatkozásokat, melyek nem nyújtanak értéket az olvasónak.
  2. A jó link hiteles forrásból érkezik. Ez a pont ugyan szorosan összefügg az előzővel, mégis érdemes külön megvizsgálni a két szempontot. Hiteles forrásnak olyan weboldal minősül, amely önmaga is értéket ad az olvasóknak, rendelkezik havi rendszeres látogatókkal több forrásból és egy adott téma köré épül fel.
  3. A jó link releváns aloldalra mutat. Nagyon fontos, hogy a hivatkozó és a hivatkozott oldal között kapcsolódás legyen. Egy szaniterekkel foglalkozó oldalra például teljesen feleslegesen hivatkozik egy olyan oldal, amely a pillangók életéről szól. A témabeli kötődés teszi igazán hitelessé az adott linket, hiszen a témában extra információkhoz juthat a látogató, amikor az adott linket lekattintja.
    Annál nagyobb tehát egy link értéke, minél szorosabb a kapcsolat a két oldal között. Amikor linképítésről beszélünk tehát, nem szabad elfelejteni, hogy nem csak a metrikákat, számokat érdemes vizsgálni, hanem azt is, hogy honnan, milyen oldalakról van szükségünk valójában linkekre.
  4. A jó link felett releváns a horgonyszöveg is. Nap mint nap találkozhatunk olyan hivatkozásokkal, melyek a következő szövegek alatt vannak elrejtve: kattints ide, további információ, itt, olvass tovább… és még sorolhatnánk. Sajnos ezek közel sem jelentenek akkora értéket SEO szempontból, mint azok, amelyek valamilyen hivatkozott oldal szempontjából releváns kulcsszó alatt vannak elhelyezve.

Persze ebben az esetben is a természetesség és a felhasználóbarátság a cél, nem érdemes beleerőltetni a szövegbe olyan kifejezéseket, amelyek nem illenek oda, de ha van jobb lehetőség, mint a “kattints ide”, akkor azt bizony használni kell és érdemes.

Gyenge linkekben rejlő veszélyek

“Helyezek el linket itt is, kérek linket onnan is, mi baj lehet?” Sajnos ez a taktika sem a legjobb megoldás SEO szempontól. Ilyen esetekben könnyen bele lehet futni, hogy olyan weboldalakra is kikerülnek az oldalunkra mutató hivatkozások, melyek nem, hogy nem segítik a Google keresőben történő megjelenést, hanem kifejezetten hátráltatják azt.

Nagyon sokan gondolják, hogy a mennyiség a lényeg, de ezt a linképítésre vonatkozóan meg kell cáfolnunk: a minőségi linkek, ha kevesebben is vannak, többet tesznek hozzá az organikus forgalmunkhoz, mint azt gondolnánk. 

A linkfarmokról vagy nem hiteles forrásból oldalunkra mutató linkeket érdemes eltávolítani, hiszek ezekkel nagy mennyiségben nagyon sokat árthatunk a helyezéseinknek és ezáltal az organikus forgalmunknak.

Értékes linkek szerzése

Most, hogy végigjártuk, hogy milyen a jó és a rossz link, illetve, hogy miért érdemes a tudatos linképítéssel foglalkozni, nézzük meg, hogy mik azok a technikák, melyek segítségével elérhetjük, hogy az oldalunkra a fentebb már említett minőségi hivatkozások mutassanak.

Mire érdemes hivatkozni?

A linkeket nem adják könnyen az egyes oldalak, így mindenképpen törekedni kell arra, hogy az oldalunkon megjelenő tartalom megosztásra, hivatkozásra érdemes legyen. Ezt több módon is elérhetjük, mutatjuk, hogy hogyan.

Új, érdekes témák, felfedezések

Ahogy az aktuális híreket, úgy az aktuális felfedezéseket, újításokat is nyomon kell követni minden iparág esetében. A legnagyobb előnyt úgy szerezhetjük a versenytársakkal szemben, ha olyan témákat boncolgatunk, melyekről eddig nem írt senki, vagy esetleg új megközelítéseket kezdünk el boncolgatni. Az ilyen témák mindig nagyon népszerűek, csábító lehet az iparág más weboldalai számára, szívesen hivatkoznak majd rá a saját honlapjukon.

Aktualitások

Érdemes arra törekedni, hogy a weboldal a lehető legtöbb aktualitást dolgozza fel. Ez egy híroldal esetében lehet politikai, közéleti téma, de egy online könyvesbolt esetén a legújabb megjelenések ismertetése, megjelenés alatt lévő könyvek, írói érdekességek. Minden területnek, iparágnak megvannak a saját aktualitásai, ezeket érdemes a lehető leghamarabb lekövetni és megjelentetni a weboldalon. Ezzel a módszerrel biztosan olyan tartalom lesz a végeredmény, melyet szívesen hivatkoznak le más oldalak.

Meglévő cikkek, kapcsolatok

Interjúk, sajtóközlemények, céges hírek és még sorolhatnánk, hogy hány tartalom jelenik meg hétről hétre egy-egy nagyobb cégről. Ezekben jellemzően nem helyeznek el linkeket, hiszen nem ez a célja a tartalomnak, de ha közelebbről megnézzük, akkor láthatjuk, hogy nagy többségük értékes, megbízható weboldalon található meg. Érdemes ezeket végignézni, hiszen a legtöbben szívesen helyeznek el utólag is hivatkozásokat a szövegben.

Említések az interneten?

Hogyan lehet a legegyszerűbben felkutatni a fentebb említett, link nélküli tartalmakat, melyek érintik márkánkat, üzletágunkat? Meg kell keresni az interneten az említéseket. Ezt egy nagyon egyszerű módszerrel, a Google Alerts segítségével tehetjük meg.

Az eszköz felületén beállítható, hogy a márkanevet, a weboldal számára fontos kulcsszavakat figyelje és ezeket a találatok összegyűjtse egy adatbázisba. Innen már csak a weboldalak kiválogatása és a kapcsolatfelvétel van hátra.

“Old-school” módszer: outreach

A leginkább időigényes módszer az outreachek, tehát a megkeresések kiküldése olyan oldalaknak, melyek a SEO szempontoknak megfelelnek és tudjuk, hogy érdemes lenne megjelenni rajtuk. Ha van egy adott weboldal, mely a márkánk témája szempontjából releváns, megbízható és megfelelő értékekkel rendelkezik, akkor érdemes a szerkesztővel felvenni a kapcsolatot, hiszen nagyon sokan nyitottak úgynevezett vendégcikkek megjelentetésére. A posztoló oldal kap egy szuper, friss tartalmat, mely szakmailag is megállja a helyét, a saját weboldalunk pedig kap egy linket, mely értékes SEO szempontból. Végeredményben mindenki nyer.

Mi a helyzet a PR cikkekkel?

Találkozhatunk olyan weboldalakkal is, amelyeken tudatos linképítés nem történik, mégis van számos hivatkozásuk különböző oldalakról, jellemzően PR cikkekből. Ezeknek sajnos SEO szempontból nincs, vagy legalábbis elhanyagolható a hozzáadott értékük. Mint tudjuk, a Google minden duplikált tartalmat hátrasorol, így tehát ezeket a tartalmakat is. Az ezekben elhelyezett link SEO ereje elhanyagolható, nem veszik figyelembe a keresőrobotok.

Összefoglalva tehát a linképítés egyáltalán nem elhanyagolható területe a keresőoptimalizálásnak, legalább akkora hangsúlyt szükséges rá fektetni, mint a technikai optimalizálásra vagy a megjelenített tartalmakra. Nem a legegyszerűbb SEO-munka ennek a területnek a fejlesztése, azonban a befektetett energia mindig megtérül. A legfontosabb szabály pedig: minőség a mennyiség előtt!

Ha szeretnéd, hogy a weboldaladra mutató hivatkozások támogassák az organikus forgalmad és ezzel az üzleti növekedésed, akkor fordulj hozzánk bizalommal! Csapatunk immár több százas domain-adatbázissal rendelkezik, melyekkel támogatjuk ügyfeleink off-page SEO fejlődését. Biztosak vagyunk benne, hogy számodra is megtaláljuk a megfelelő hivatkozó oldalakat.