A leghasznosabb SEO eszközök és praktikák

Írta: Lengyel Réka Hozzászólás: 0

Az elmúlt pár évben még inkább felerősödött az adatelemzés, illetve az adatalapú döntéshozatal szerepe az online marketingben. Az adatok vizsgálatára számos eszköz áll rendelkezésünkre. Olyanannyira, hogy erre külön online marketing ágazat épült: a konverzióoptimalizálás. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy a jelen SEO szakembereinek milyen lehetőségeik vannak ezen a területen, azaz milyen eszközökből nyerhetőek ki hasznos adatok, és az így kapott eredményeket, illetve az ezekből levont következtetéseket hogyan lehet a marketing célok szolgálatába állítani.

SEO eszközök online

Vannak olyan eszközök a szakemberek kezében, melyek online, néhány kattintással elérhetőek. Hasonlóan egyszerű a használatuk is, mégis számos értékes információval szolgálnak. A következő bekezdésekben azokat emeljük ki, melyek egy kezdő és egy haladó SEO szakértő számára egyaránt a hasznosak.

SEMRush

A SEMRush a későbbiekben taglalt Ahrefs mellett az egyik legsokoldalúbb eszközök közé tartozik, és nem csak SEO területen – akár PPC adatforrásnak is tökéletes. Számos lehetőséget biztosít a SEO valamennyi területén ‒ legyen szó technikai elemzésről, backlink profil vizsgálatról vagy kulcsszókutatásról. Organikus forgalmi adatokat is kinyerhetünk belőle anélkül, hogy lenne hozzáférésünk az adott weboldalhoz. De a kulcsszó keresési mennyiség, és a versenytárselemzés sem maradt ki a menüpontok közül.

Mire használhatod?

  • Versenytárselemzés
  • Kulcsszókutatás
  • Backlink audit
  • Technikai SEO audit és folyamatos ellenőrzés
  • Projekt menedzsment

Ahrefs

A lehető legtöbb adatot szeretnéd kinyerni az adott weboldalról a lehető legrövidebb időn belül alatt? A legjobb választás erre az Ahrefs lesz! A backlink audit terén szinte verhetetlen, hiszen nem csak a hivatkozott domaineket láthatjuk a tool segítségével, de a konkrét URL-eket, anchor texteket és a domainek legfontosabb adatait is. Ráadásul mindezt csupán egy-két kattintással. Emellett persze még számos előnyös tulajdonsága van, így minden SEO szakértő eszköztárában elengedhetlen. Természetesen nálunk sem maradhat ki.

Mire használhatod?

  • Backlink audit
  • Kulcsszókutatás
  • Projekt menedzsment
  • Helyezésmérés

MOZ

A MOZ fizetős verziója szintén jó eszköz péládul egy backlink audit elkészítéséhez, de ami miatt bekerült a listánkba, az a MOZ Bar: a tool böngésző kiegészítője.Linképítés során különösen nagy hasznát vesszük ennek a kiegészítőnek, mivel már a megnyitáskor a két legfontosabb adatot dobja ki nekünk a kiszemelt weboldalról : az egyik a domain authority, mely a weboldal hitelességét, a másik pedig a spam score, mely a weboldalról érkező hivatkozások toxikusságát mutatja meg nekünk. Ebből a két adatból kis túlzással el is tudjuk dönteni, hogy érdemes-e az adott weboldalról linket kérni. Másik nagy előnye, hogy ingyenes, így bárki számára elérhető.

Mire használhatod?

  • Linképítés
  • Backlink audit

SimilarWeb

Ha egy dolgot kellene kiemelni a SimilarWeb kapcsán, az a versenytárselemzés lenne. Ezen a területen azonban nem csak a SEO kapcsán, de az online marketing bármely szegmensében kitűnően megállja a helyét.

Mire használhatod?

  • TELJES KÖRŰ versenytárselemzés
  • Kulcsszókutatás
  • Trendek vizsgálata

GT Metrix és PageSpeed Insights

A technikai “quick fixek” nagyágyúi. Mindkét online tool gyorsan, egy-két percen belül ad vissza nekünk bármely weboldalról hasznos technikai információkat, egy igen lényeges szempontot kiemelve: a weboldal betöltési sebességét. E két ingyenes SEO eszközt mindképpen ajánljuk. Mi magunk is ezeket nyitjuk meg először, ha technikai elakadást tapasztalunk egy-egy ügyfelünk weboldalán.

Mire használhatod?

  • Technikai SEO Audit (nem teljes)
  • Weboldal sebességmérés

Letölthető SEO eszközök

Rank Tracker és WebSite Auditor

Mindkét tool a SEO PowerSuite részeként elérhető, az egyébként szintén hasznos Link Assistant és a SEO SpyGlass mellett. A Rank Tracker használata szinte elengedhetetlen eleme a kulcsszókutatásnak, hiszen nemcsak kulcsszó gyűjtésre alkalmas, hanem további adatok gyűjtésére is a kifejezésekkel kapcsolatban. Összeköthető a Google Ads-zel, így akár a hirdetésekhez is hasznos lehet, sőt figyelhetjük a fizetett megjelenésekhez tartozó adatokat is.

Mire használhatod?

  • Kulcsszókutatás
  • Helyezésmérés

A Website Auditor rendkívül hasznos technikai SEO auditok esetén, segítségével akár már néhány perc alatt számos értékes adatot kaphatunk a weboldalról. A következő bekezdésben található Screaming Froggal és a már említett SEMRush-sal együtt használva teljes képet kaphatunk a technikai beállításokról. A projektet el is lehet menteni úgy, mint a Rank Trackernél, így később is bármikor visszatérhetünk, hogy ellenőrizzük az időközbeni javítások hatását.

Mire használhatod?

  • Technikai SEO audit

Screaming Frog

Technikai és on-site adatok szinte azonnal? Erre a megfelelő eszköz a Screaming Frog. Nemcsak technikai adatokat láthatunk, ha lefuttatjuk, hanem fontos on-site adatokat is, például az oldalcímekre és a H tagekre vagy a meta leírásokra vonatkozóan. Azt is megtudhatjuk a segítségével, hogy mely oldalakon kevés a szöveges tartalom, mely képek túl nagyok vagy melyek nem rendelkeznek ALT texttel.

Mire használhatod?

  • Technikai SEO audit
  • On-site SEO audit

A Google, mint SEO adatforrás

Ha nem szeretnénk különböző SEO eszközökre előfizetni, akkor bátran választható például kulcsszókutatáshoz az ingyenes és legkézenfekvőbb megoldás: a Google.

Kapcsolódó kifejezések? Google!

Kulcsszókutatás esetén a a kapcsolódó kifejezések kinyerésének legegyszerűbb módja a Google javaslatok tüzetes átböngészése. Ha beírjuk a head kifejezést, akkor a keresőmotor számos olyan további ötletet nyújt nekünk, melyre valós keresés van a felhasználók által.

A “kulcsszókutatás”, mint head kulcsszó beírása után például a következő tippeket adja nekünk a lap aljára görgetve a Google:

A fenti kifejezéseket persze érdemes tovább kutatni. Ha az itt kapott kifejezéseket egyenként beírogatod a keresőmezőbe, újabb és újabb értékes long tail kifejezésre tehetsz szert.

Google Analytics és a Search Console: aranybányák

Ha megfelelően van bekötve a vizsgált weboldalhoz a Google Analytics és a Search Console, akkor számos olyan adat birtokába juthatunk, melyek hasznosak lesznek a további optimalizálási munkákhoz, illetve akkor is, ha még csak a folyamat legelején tartunk. Láthatjuk a kulcsszavakat, amelyekre máris valamilyen helyezést ért el a weboldalunk, láthatunk oldalbetöltési sebességre vonatkozó adatokat, visszafordulási arányt, megjelenési értékeket és a kattintások számát is az egyes URL-ekre bontva.

Ha használsz is különböző toolokat, első lépésként mindenképp azt ajánljuk, hogy kösd össze a vizsgált weboldalt a Google Analytics 4-gyel és a Search Console-lal. Ha a későbbiekben SEO szakértőkhöz fordulsz, nagyban megkönnyítheted ezzel a munkájukat.

Hasznos SEO-bővítmények

Instant adatok kattintás nélkül is, a teljesség igénye nélkül:

  • MozBar
  • Detailed SEO Extension
  • SEO Minion Extension

Ha szeretnéd a fenti eszközöket használni, de nem tudod, hogyan vágj bele, fordulj hozzánk bizalommal: SEO szakembereink által tartott képzéseink segítenek az alapok elsajátításában, a kezdő lépések megtételében. Ha pedig inkább szakértő csapatra bíznád a keresőoptimalizálást, vedd fel velünk a kapcsolatot.