Google Optimize A/B tesztelés a Telenornak

Google Optimize A/B tesztelés a Telenornak

  • 0
  • 2017.11.28.

A projektről

A Telenor és az INTREN

A Telenor egyik fő üzleti célja, hogy növelje az online csatornák részesedését készülékei és előfizetései értékesítésében. Ehhez folyamatosan keresi az új lehetőségeket, eszközöket és megoldásokat.

Az INTREN széles körű szolgáltatás palettát kínál a Telenornak. Ezek közül kiemelkedik a Google Analytics, Google Tag Manager, a kereső hirdetések menedzsmentje, illetve a konverzió alapú optimalizálás terén kialakított hosszabb távú együttműködés.

A Telenor Blue oldalon végrehajtott AB teszt célja az volt, hogy minél gördülékenyebbé tegye a tarifa és készülék választást, és ezáltal növelje a céloldalhoz köthető konverziós arányt. A teszt eredményeképp egy olyan oldalfelépítés nyert, melyen már a tesztidőszak alatt is 19%-kal több tranzakció keletkezett az eredeti verzióhoz képest, kevesebben hagyták el az oldalt a felhasználók közül, és ennek köszönhetően ezt a felépítést alkalmazva hosszútávon hozzá tud járulni a Telenor Blue értékesítési eredményeinek javulásához.

A Telenor zászlóshajója, a Telenor Blue tarifacsomag.

A Telenor zászlóshajójának számító Telenor Blue tarifacsomag termék oldala, a főoldal mellett a weboldal második leglátogatottabb oldala. Emiatt és a termék aktuális népszerűsége miatt is egyértelmű volt számunkra, hogy ezen az oldalon végezzünk mélyre hatóbb vizsgálatokat.

A Google Analytics adatok elemzéséből kiderült, hogy a felhasználók sokkal inkább választanak és vásárolnak készüléket Telenor Blue tarifacsomaggal együtt, mint szimplán a tarifacsomagot készülékek nélkül. Ez viszont nem tükröződött teljes mértékben a landing oldal felépítésében és struktúrájában. Több lépésen át vezetett az út az adott tarifacsomaggal választható készülékek listájához, ezzel pedig plusz navigációs lépések kerültek bele a vásárlási folyamatba. Úgy találtuk, hogy ezek a lépések egyszerűsíthetők.

„Szerettük volna, ha a vásárlók könnyebben elérik a céljukat. Könnyebben jutnak el az adott tarifacsomaggal választható készülékek listájához és azok termék oldalaihoz a weboldalon. Mindezt anélkül, hogy plusz navigációs lépéseket kelljen végrehajtaniuk. Feltételezésünk az volt, hogy így csökkenhet az oldalt elhagyók aránya és végső soron a készülékek és az előfizetések értékesítését is növelhetjük.”

A hipotézisünk tesztelése

Azzal a feltételezéssel éltünk, hogyha az emberek által jobban preferált opciót könnyebben elérhetővé tesszük az oldalon, akkor ezzel növelhető az értékesítések száma is. Egyúttal pedig csökkenhet az oldalt elhagyók aránya.

Hipotézisünk tesztelésére a Google Optimize eszközét választottuk. Ezzel az eszközzel anélkül változtathattuk meg a számunkra fontos elemeket a weboldalon, például az egyes elemek elhelyezkedését, hogy az oldal kódfelépítésébe közvetlenül bele kellett volna nyúlnunk. Tehát a tesztet a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban tudtuk kivitelezni.

Ezen felül, mivel a két eszköz tökéletesen integrálható, a teljes vásárlási folyamatot végig követhettük a Google Analytics felületén, tehát tesztelhettük, hogy az egyszerűbb utat bejáró felhasználók végül milyen arányban hajtanak végre tranzakciókat a weboldalon.

„Az általunk végzett tesztelés során eldöntöttük, hogy igaznak bizonyul-e a hipotézisünk. A kísérletet majd’ 3 hétig futtattuk, mely során mindvégig monitoroztuk a különböző változatok megjelenési arányát és eredményeit, s a teszt lezárultával összehasonlítottuk a két változatot (A és B). Az eredmények oly mértékben látványosak voltak, hogy a Google Optimize egyértelműen tudott „győztest hirdetni”.”

Eredeti verzió: csak a tarifacsomag választható.

Teszt verzió: közvetlenül tovább lehet navigálni a tarifacsomaghoz tartozó készülékek listájára.

Teszt eredmények

A teszt 20 napig futott, ez alatt az idő alatt 94%-os valószínűséggel az általunk tesztelt változat felülmúlta az eredeti változatot. Ugyanezen időszak alatt a teszt változat esetében 19%-kal növekedett a weboldalon végrehajtott tranzakciók száma. A Google Analytics adatok alapján azt is képesek voltunk kimutatni, hogy a felhasználók sokkal nagyobb valószínűséggel léptek be az értékesítési folyamatba ott, ahol közvetlenül tudtak eszközt választani a tarifa csomaghoz, ezekből pedig több tranzakció is teljesült. A teszt eredményének hosszútávú hatásaként a tarifacsomagok és a készülék ajánlások más módon lettek strukturálva az oldalon. A tarifacsomagok jobban elkülönülnek a készülék ajánlásoktól, így a felhasználók gyorsabban navigálhatnak a tarifacsomaggal elérhető készülékek széles választékához. Az eddigi struktúra könnyen kelthette azt az érzetet a felhasználókban, hogy az adott tarifacsomaggal rendelhető készülékek listája erősen limitált. Ezzel a módosítással ezt az esetleg téves felhasználói érzetet is tudjuk tompítani.

Részletek


Galéria

  • blank
X