A Screaming Frog SEO Spider alapjai: Az ingyenes verzió

Írta: Pálmai Dániel Hozzászólás: 0

A Screaming Frog egy rendkívül hatékony eszköz a weboldalak technikai SEO elemzéséhez, amelyek segítenek feltárni a weboldal SEO problémáit és lehetőségeit.

Miért Fontos a Technikai SEO?

A technikai SEO az a folyamat, amely során optimalizáljuk weboldalunkat a keresőmotorok számára, hogy jobban értelmezzék és indexeljék oldalainkat. A technikai SEO fontossága nem hanyagolható el, mivel közvetlen hatással van weboldalunk láthatóságára a keresőmotorokban.

A Screaming Frog SEO Spider Használata

A szoftver segítségével mélyreható elemzést végezhetünk weboldalunkon, és feltárhatjuk azokat a technikai hibákat, amelyek gátolhatják SEO eredményeinket, vagy felhasználói élmény szempontjából okozhatnak problémát.

Az ingyenes verziót azoknak tudjuk ajánlani, akik még csak ismerkednek a szoftverrel, és egy kisebb, egyszerű weboldaluk van. Ugyanis itt maximum 500 URL-t vizsgál a szoftver (ebben a képek, CSS, JS fájlok is benne vannak), illetve nincs lehetőségünk módosítani sem a beállításokon (pl. sebesség, renderelés, API összekötések, stb).

Itt látható az ingyenes és fizetős verzió összehasonlítása, valamint közvetlenül le is tölthető az ingyenes verzió: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/pricing/

A Screaming Frog SEO Spider felülete

Screaming Frog kezdő nézet

Telepítés után megadjuk felül az adott Domaint, majd pár perc alatt eljut az 500 URL limitig, így kezdhetjük a kiértékelését.

Baloldal fent láthatjuk a betérképezett URL-eket, amelyeket akár egyben ki is tudunk exportálni excel-be. Ha pedig rákattintunk egy linkre, akkor alul további részleteket láthatunk vele kapcsolatban, pl.: cím, meta leírás, szavak száma, hivatkozó URL-ek száma, indexálhatóság, stb.

Jobb oldalt pedig nagyon sok módon lehet szűrni az adatokat. Jelenleg a HTML oldalak vannak kiválasztva, így azokat látjuk bal oldalt, ott is csak az Internal linkeket.

Azonban szűrhetünk akár válaszkódok alapján is. Az ingyenes verzióban összesen 500 URL-t vizsgált meg, abból:

  • 2 URL-nél a robots.txt letiltotta a feltérképezést
  • 425 URL rendben betöltődött
  • 68 URL átirányított máshová
  • 4 URL-nél pedig 4xx hibát kapott a szoftver.

Screaming Frog válaszkódok

Lehetőségünk van arra, hogy ne csak kilistázzuk a 4xx hibákat, hanem azt is megnézzük, mely aloldalakról és milyen módon hivatkoznak a 4xx oldalakra. Ehhez a fenti menüsorban a „Bulk Export” –> „Response Codes” –> „Internal & External” –> „Client Error (4xx) Inlinks” menüpontban tudjuk kiexportálni.

Exportálás

A kép alján látható főbb menüpontok (ezek egy adott URL-hez tartoznak):

  • Inlinks: Adott URL-re honnan, milyen módon hivatkoznak a weboldalon
  • Outlinks: Adott URL-ről milyen kifelé menő hivatkozások vannak, státuszkóddal együtt.
  • Image Details: Milyen képek jelennek meg az oldalon, azok elnevezései, stb
  • Resources: Az adott oldal milyen fájlokat tölt be (képek, CSS, JS, stb)

Vizsgálhatjuk az oldal tartalmát, többek között:

  • Low Content Pages: Túl kevés a tartalom az adott oldalon. Az ingyenes verzióban nem tudjuk beállítani, hogy lefussanak a JavaScript-ek, így az ilyen típusú oldalaknál false adatokat adhat.
  • Exact Duplicates: Ha több oldalon is pontosan ugyanaz a tartalom van, az SEO szempontból problémás, mert duplikációt jelent. Ezt le lehet kezelni pl. canonical tag-ekkel.
  • Lorem Ipsum Placeholder: Sok oldalnál, különösen ha sablont használnak, akkor benne felejtődhetnek ilyen minta szövegek. Ezeket az oldalakat itt listázza ki

Tartalmak

Kiexportált adatok kezelése

Kiexportált adatok

A belső HTML oldalakat kiexportáltuk, amely nagyon sok adatot tartalmaz, ezek közül néhány fontosabb:

  • Status code: Mely oldalak töltődtek be egyből, melyik irányítanak át, stb
  • Indexability Status: Ha valamiért nem indexálható valamelyik aloldal, annak mi az oka: pl. noindex, redirect, stb
  • Cím és meta leírások: Egyedisége, hossza, duplikációk, stb
  • Header tag-ek (H1, h2)
  • Szavak száma
  • Crawl Depth: Főoldalról indulva minimum hány kattintással lehet elérni az adott tartalmat. A fontosabb oldalaknál ez legyen kevesebb
  • Inlinks: Mennyi hivatkozás van az adott oldalra más aloldalakról
  • Response Time: Mennyire gyorsan/lassan reagál a szerver. Ha általánosságban több mint 0.8 másodperc, akkor érdemes alaposabban megvizsgálni a fejlesztői oldalon, hogy mivel lehetne ezt gyorsítani, pl. cache kezeléssel.

Összegzés

Amint látható, már az ingyenes verzióval is be tudunk térképezni egy kisebb weboldalt, megtalálhatjuk a 404-es hibákat, illetve ha nem indexálható valamelyik aloldal, akkor látni fogjuk annak az okát is. Azonban a fizetős változatban ennél nagyságrendekkel több lehetőségünk van, amely majd a későbbi cikkekben kerül bemutatásra.