Hirdetési alapfogalmak
Kattintásonkénti költség (CPC – Cost Per Click)
A kattintásonkénti költségen alapuló (CPC-) ajánlattétel esetén a hirdetésekre történő kattintásokért kell fizetned.
- A max. CPC-re vonatkozó ajánlat az az összeg, amelyet maximálisan hajlandóak vagyunk fizetni egy-egy kattintásért, de gyakran kell ennél kevesebbet fizetned – időnként sokkal kevesebbet. Azt az összeget, amelyet végül valóban fizetned kell a kattintásért, nevezzük tényleges CPC-nek.
- Ha valaki a hirdetésedre kattint, az soha nem fog többe kerülni, mint az általunk beállított maximális CPC-ajánlat összege.
- A CPC-árazás másik elnevezése a kattintásalapú (PPC – Pay Per Click) árazás.
Videó-megtekintésenkénti költség (CPV – Cost Per View)
Olyan ajánlattételi mód, amelynél egy videó egyes megtekintéseiért kell fizetned. A CPV-ajánlat beállításával megszabhatjuk a hirdetési rendszernek, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy-egy videólejátszásért.
- A CPV-ajánlattételnél akkor kell fizetned, amikor valaki úgy dönt, hogy lejátssza a videódat.
- Az, hogy mi számít egy megtekintésnek erősen elkülönül az AdWords és a Facebook rendszerében: míg az AdWords TrueView hirdetések esetén 30 másodperc megtekintése után számolunk egy „megnézés”-t, addig a Facebook esetén 10 másodperc ez az időlimit.
AdWords hirdetési alapfogalmak
Hirdetési hálózatok
Keresőhálózat (GSN – Google Search Network)
A Google Keresési Hálózat fő eleme maga a Google kereső és további olyan oldalak, amelyek a Google kereső találatait mutatják meg vagy használják fel. A Google Keresési Hálózaton való hirdetéskor abban az esetben, ha valaki az általunk megadott kulcsszavak bármelyikéhez kapcsolódó kifejezésekre keres rá, a hirdetések megjelenhetnek a keresési eredmények fölött és alatt.
Display Hálózat (GDN – Google Display Network)
Ha a Google Display Hálózaton hirdetünk, hirdetéseink webhelyek, mobilalkalmazások és videós tartalmak széles körében jelenhetnek meg. Íme, néhány példa:
- Rengeteg olyan weboldal, alkalmazás és videós oldal, amelyek Google hirdetéseket jelenítenek meg. Ilyen lehet akár egy hírportál, szakmai oldal vagy egy népszerű blog is.
- A Google „saját” webhelyei, például a Google Térképek (Maps), a Blogger és a YouTube.
Az internet felhasználók több mint 90%-át elérő webhely a Display Hálózaton számos lehetőséget biztosít az ügyfelek eléréséhez.
Hirdetési formátumok
- Szöveges hirdetés: Két címsorból és egy leíró sorból álló szöveges hirdetési forma.
- Képes hirdetés: Állókép (statikus kép) vagy animált grafikus hirdetés, másik nevén: banner.
- Videó hirdetések: Az erre alkalmas weboldalakon és a YouTube-on teljes videókat is használhatunk hirdetésként.
- Gmail hirdetések (Gmail Ads): A Gmail-hirdetések interaktív hirdetések, amelyek a felhasználók beérkező üzenetei felett jelennek meg (a promóciók fül alatt a Gmail-ben). Ha valaki rákattint egy ilyen Gmail-hirdetésre, az hasonlóképpen nyílik meg, mint egy e-mail.
Célzási lehetőségek
Kulcsszó szerinti célzás: Megadjuk a termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó szavakat és kifejezéseket, így a hirdetések akkor jelenhetnek meg, amikor az ügyfelek ezekkel a kifejezésekkel hajtanak végre keresést a Google rendszerében vagy a keresési partnerwebhelyeken.
Kontextus szerinti célzás: Az a folyamat, melynek során a Google rendszere, a hirdetett kulcsszavak vagy témakörök, valamint egyéb tényezők alapján összekapcsolja a hirdetéseket a megfelelő webhelyekkel
Földrajzi és nyelvi célzás: Megadjuk a nyelvet, valamint azokat a földrajzi helyeket – például országot, régiót vagy várost –, ahol az ügyfelek tartózkodnak. A paraméterek megadása után az AdWords rendszer meghatározza, hogy kinek jelenítse meg a hirdetést.
Demográfiai célzás: Az AdWords demográfiai célzás funkciójával a potenciális ügyfelek olyan megadott csoportját érhetjük el, akik nagy valószínűséggel egy adott korosztályhoz vagy nemhez tartoznak, esetleg adott családi állapotúak.
Elhelyezés szerinti célzás: Kiválasztjuk a Display Hálózat azon webhelyeit, amelyeket az ügyfelek látogatni szoktak, és ahol a hirdetéseket meg szeretnénk jeleníteni. Ha ezt a célzási típust választjuk, akkor a hirdetések megjelenítéséhez megfelelő helyek keresése során csak az általunk megadott webhelyeket (kiválasztott elhelyezések) veszi figyelembe az AdWords rendszere.
Érdeklődési körön alapuló célzás: Ha a Display Hálózati és TrueView-videókampányok hirdetéscsoportjaihoz célcsoport szerinti célzást adunk hozzá, akkor elérhetjük a vállalkozásod által kínáltakhoz hasonló termékek és szolgáltatások iránt érdeklődőket – még akkor is, ha olyan webhelyeken böngésznek, olyan alkalmazásokat használnak vagy olyan videókat néznek, amelyek közvetlenül nem kapcsolódnak a termékeidhez és szolgáltatásaidhoz. Ezáltal növelhetjük a kampányok teljesítményét.
Remarketing: A remarketing lehetővé teszi, hogy hirdetéseket jelenítsünk meg olyan embereknek, akik már meglátogatták a webhelyedet, vagy használták a mobilalkalmazásodat. Ha például egy felhasználó vásárlás nélkül távozik a webhelyről, akkor a remarketinggel újra kapcsolatba léphetünk vele, és releváns hirdetéseket jeleníthetünk meg a számára a különböző eszközökön.
Kampánykezelési alapfogalmak
Kampány: A hirdetéscsoportok olyan készlete (hirdetések, kulcsszavak és ajánlatok), amelyek azonos költségkeretet, földrajzi célzást és más beállításokat alkalmaznak. A kampányok gyakran a termékkategóriák vagy a kínált szolgáltatások szerint épülnek fel.
- Az AdWords-fiókban egy vagy több hirdetési kampány futhat.
- Minden kampányban egy vagy több hirdetéscsoport van.
- Kampányszinten többek között a következő beállításokat adhatjuk meg: költségkeret, nyelv, hely, megjelenítés a Google hálózatán.
- A különböző helyeken vagy különböző költségkeretekkel megjelenített hirdetésekhez külön kampányokat hozhatunk létre.
Hirdetéscsoport: A hirdetéscsoport egy vagy több olyan hirdetést tartalmaz, amelyek egy megosztott kulcsszókészletet céloznak.
- Minden kampány egy vagy több hirdetéscsoportból áll.
- A hirdetéscsoportokat arra használhatjuk, hogy a hirdetéseket egy-egy közös témakör köré csoportosítsuk. Javasolt a hirdetéscsoportokat a különféle termék- és szolgáltatásfajták szerint elkülöníteni.
Kulcsszavak: A termékedre vagy szolgáltatásodra jellemző szavak vagy kifejezések, melyek segítenek annak meghatározásában, hogy mikor és hol jelenjen meg a hirdetés.
Facebook hirdetési alapfogalmak
Hirdetési elhelyezések
- Facebook platform: A hirdetés a Facebokoon jelenik meg, pl. az asztali gép vagy a mobileszköz hírfolyamában vagy a jobb oldali oszlopban.
- Instagram: Az Instagram-hirdetéselhelyezéssel olyan hirdetések hozhatók létre, amelyek az emberek Instagram képfolyamában vagy történeteiben jelennek meg.
- Audience Network: Ez olyan mobilalkalmazás-kiadókból álló hálózatot jelent, amelyeket a Facebook jóváhagyott, hogy alkalmazásaikban hirdetéseket jelenítsenek meg.
Hirdetési formátumok
A Facebook rendszerén keresztül futtatott hirdetéseket formátumuk szerint az alábbi 4 kategóriába sorolhatjuk:
- Interaktív: galériát és vásznat tartalmazó hirdetésformátumok
- Videó: 360 fokos videó, vetítéses hirdetések, videós és videóhivatkozási hirdetésformátumok
- Kép: egy képet és egy kép hivatkozását tartalmazó hirdetésformátumok
- Instagram: kép, videó, galéria és történet formátumú hirdetések
Célzási lehetőségek a Facebookon
A Facebook-hirdetések létrehozásakor lehetőségünk van kiválasztani a vállalkozás szempontjából a legjobban működő hirdetéscélzási beállításokat:
- Egyéni célközönség: Az egyéni célközönségek a már ismert emberekből állnak, és a megadott vagy a Facebook termékeiben előállított információk alapján állíthatók össze.
- Helyek: Hirdetések célzása földrajzi hely (pl. ország, állam, tartomány, város, körzet, irányítószám) alapján.
- Életkor: Adott korcsoporthoz tartozó emberek megcélzása hirdetésekkel.
- Nem: Nők, férfiak vagy mindkét nem megcélzása hirdetésekkel.
- Nyelvek: Adott nyelveket használók megcélzása hirdetésekkel.
- Részletes célzás: A részletes célzással további demográfiai adatok, érdeklődési körök és magatartások alapján pontosíthatjuk azoknak a körét, akiknek a hirdetéseket meg szeretnénk jeleníteni.
- Kapcsolatok: Emberek szerepeltetése vagy kizárása a célközönségből az oldalainkkal, alkalmazásainkkal vagy eseményeinkkel meglévő kapcsolatok alapján.
Kampánykezelési alapfogalmak a Facebookon
A Facebook-hirdetéseknél 3 részre van szükség a megjelenéshez: kampányra, hirdetéssorozatra és hirdetésre. Ezek együtt alkotják az úgynevezett kampánystruktúrát.
A hirdetés konkrét célját a kampány szintjén állíthatjuk be. Itt határozható meg a hirdetések végső célja – például, hogy ösztönözzék egy oldal kedvelését. A hirdetéssorozat szintjén határozható meg a célzási stratégia olyan paraméterek beállításával, mint például a célzás, a költségkeret és az ütemezést. A hirdetések pedig olyan kreatív vizuális elemek, például képek vagy videók, amelyek a népszerűsíteni kívánt dolog felé irányítják a célközönség tagjait.
Kampány
A kampányra úgy kell tekinteni, mint hirdetések alapjára. Itt választhatjuk ki a hirdetési célt – például: „Az oldalad népszerűbbé tétele” –, amely meghatározza, hogy mit szeretnénk elérni a hirdetéssel. Ha például egy oldalt szeretnél népszerűbbé tenni, a hirdetésed úgy optimalizáljuk, hogy szerezzen több kedvelést a vállalkozás Facebook-oldala számára.
Hirdetéssorozat
A hirdetéssorozat határozza meg, hogyan jelenjen meg a hirdetés. A hirdetéssorozat szintjén adható meg a hirdetések célközönsége a Facebook célzási beállításai segítségével. A célközönséget olyan paraméterek kiválasztásán keresztül határozhatjuk meg, mint például a földrajzi hely, nem, életkor és egyebek. A költségkeret és ütemezés beállítását követően kiválaszthatjuk a megjelenéseket.
Fontos tudni, hogy a kampány több hirdetéssorozatot is tartalmazhat, mindegyiknél eltérő célzással, ütemezéssel és költségkeret-beállításokkal.
Hirdetés
A hirdetés az, amit a célközönség tagjai látni fognak. A hirdetés szintjén adható meg a hirdetés kreatív tartalma, amelyben szerepelhetnek képek, videó, szöveg és felhívásgomb. Egy hirdetéssorozaton belül több hirdetésed is lehet.