A vállalkozás online működésének optimalizálási lehetőségei a koronavírus idején

online marketing lehetőségek
Írta: Nóra Tóth Hozzászólás: 0

Nehéz időket élünk mind személyesen, mind szakmailag. A koronavírus okozta helyzet sok kihívással állítja szembe a cégeket, gondoljunk csak a túlélésért bevezetett költségcsökkentésekre, projekt elnapolásokra, elbocsátásokra. Hogy a vállalkozások túléljék ezt a nehéz időszakot, fel kell ismerniük a most elérhetővé vált lehetőségeket is, és minél gyorsabban kihasználni azokat. Jelen bejegyzésünkkel abban próbálunk segítséget nyújtani, hogy mire érdemes fókuszálni a weboldal- és marketing tevékenységek optimalizálása terén.

Megnövekszik a képernyő előtt töltött idő

mérésoptimalizálás

Az emberek sokkal nagyobb része tölt jóval több időt otthon, számítógépe, telefonja, televízió készüléke előtt. Felfedeznek olyan dolgokat is, mint például mit kellene felújítani a lakáson, realizálják, hogy több időt tudnak tölteni kertjükben, online tanfolyamokat keresnek, a gyerekekkel foglalkoznak, és a bevásárlást is inkább online és házhozszállítással intézik. A vállalkozások bizonyos típusa közvetlen sales növekedést realizál, megnövekedett weboldalhoz köthető bevételt azonosít, míg mások kihasználják, hogy márkaépítéssel foglalkozzanak (mely hosszú távon fog ugyan megtérülni, de most esélyük van a felhasználók nagyobb rétegéhez eljutni) vagy olyan back office feladatokat valósítanak meg, melyek hasznosságát akkor fogják igazán érezni, mikor visszaáll a rend és megerősödik a gazdaság, újra felpörög az üzlet.

Használd az adatokat és lépj most!

Adott weboldalaknál tehát megnövekedett forgalmat tapasztalhatunk. (Ha a fizetett hirdetéseket a hirtelen ijedtség következtében le is állítottuk, természetes találatokból tökéletesen megfigyelhető, van-e megnövekedett érdeklődés.) Ilyen előfordulhat FMCG szektorban, DIY üzleteknél, online szórakoztató ipari vállalkozások esetében, hogy csak egy pár példát említsünk. Ez tökéletesen kihasználható olyan vizsgálatok kivitelezésére, melynél számít, hogy minél több adatból dolgozhassunk. Ilyenek lehetnek az adatalapú UX optimalizálás, hőtérképes vizsgálatok, onsite kérdőívek, webanalitikai adatok közelebbi vizsgálata, AB és MVT tesztek futtatása. Ha eddig 3-4 hétig kellett, hogy fusson egy-egy AB teszt, és most lecsökkenhetne ez az idő akár felére a megnövekedett minta méret következtében, tulajdonképpen időt nyerünk. Egy VWO kutatás szerint minden 7 AB tesztből 1 a sikeres. Ez is bizonyítja, hogy a tesztek futtatásának gyorsasága rendkívüli jelentőséggel bír, és pont ezáltal kerülhet egy vállakozás konkurenseivel szemben versenyelőnybe – felgyorsítja a folyamatot, hogy találjon valami igazán döntő jelentőségű dolgot weboldalának optimalizálásában. A hőtérképek esetében is hamarabb kirajzolódhatnak olyan kritikus pontok, melyek kapcsán lépéseket érdemes eszközölni. Megváltoztatni a CTA gombok elhelyezkedését, rövidíteni egy céloldal hosszát, átméretezni egy header képet, mert mobilon minden más infót kitakar, belinkelni egy címsort, mert a felhasználók kattintják, és még folytathatnánk a sort. Ha ilyen helyzetben teszünk ki egy onsite kérdőívet weboldalunkra, nagyobb eséllyel többen válaszolnak (otthon, a kanapén ülve), s így hamarabb kaphatunk választ kérdéseinkre, reprezentatív minta alapján. Olyan kérdéseket is feltehetünk felhasználóinknak, hogy mit látnának szívesen a termék portfólióban, milyen akció vagy kedvezmény ösztönzik őket igazán a vásárlásra, és ezeket megpróbálhatjuk beépíteni az év későbbi részében futtatott kampányainkba, promócióinkba.

Háttérműködés optimalizálása

cro mérésoptimalizálás

De azon vállalkozások is találhatnak olyan feladatokat, amibe érdemes időt és energiát fektetni, amelyeknél akár profiljukból adódóan most visszaesett a forgalom (szállodaipar vagy a turizmus szektor egyéb résztvevői, szépségipari vállalkozások, offline üzletekkel rendelkező cégek, melyeknél még gyengébb az online jelenlét vagy a webes értékesítés). Ilyen tevékenység lehet például a megfelelően automatizált reporting infrastruktúra kiépítése,, olyan real-time szinkronizálódó online marketing dashboardok felépítése, melyek kampány, platform vagy cégen belüli részleg szinten mutatják a folyamatosan figyelni kívánt KPI-okat; marketing automatizálás vagy szimplán az email kampányok mögött álló stratégia kialakítása.

Olyan fejlesztéseket is jó ötlet most megvalósítani, melyekkel hosszútávon takaríthatunk meg költséget, mint például saját onsite konverzió optimalizáló eszközök kiépítése. Gondoljunk csak az Optimonk vagy a Hotelhood megoldásaira. Miért választjuk ezeket az eszközöket? Mert kvázi out-of-the-box módon, szinte azonnal alkalmazásba lendülnek, sokféle kiépített funkciójukból válogathatunk, és némelyiknél még dedikált support lehetőség is van. Ez egyfajta kényelmi megoldás a nyugodt időkre. Most azonban egy saját eszköz, egy megtérülő befektetés lehet, ami nem csak ezekben a gazdaságilag is nehéz időkben segít, hanem megmarad akkor is, amikor visszalendül a business és nem emészt fel állandó havidíjakat.

Készülj Q3-ra és Q4-re, a Black Friday-re és a karácsonyra!

Kezdd el tervezni, a beesett Q1-es és Q2-es számokat milyen megoldásokkal lehet Q3-ban és Q4-ben ellensúlyozni! Nem tudjuk előre milyen hosszan fog tartani a visszaesés, de az biztos, hogy az év második felének eredményei kritikus fontossággal bírnak majd. Ez is eltér a különböző iparágba tartozó cégek esetében, de mindenhol meg lehet találni azokat a marketing lehetőségeket, amikre most időt szánva, kapkodás mentesen kidolgozva olyan fejlesztésekké, kreatív ötletekké válhatnak, melyeket a Back to School vagy a Black Friday kapcsán tudtok majd monetizálni..

Erősítsd házon belüli kompetencia szetted most!

konverzió optimalizálás

Ha a kollégáknál szabadult fel kapacitás használd ki ezt az időszakot tréningek, workshopok megtartására is! A most megszerzett vagy megerősített tudás később nagy előnynek számít, és hatékonyabbá fogja tenni a házon belüli munkavégzést. Az Intren is a marketing több területén ajánl tréningeket, úgy mint webanalitika, adatvizualizálás, AB tesztek és adatalapú UX optimalizálás, hirdetéskezelés vagy épp social media felületek hatékony kezelése.

Tóth Nóra
Head of Analyitcs @ INTREN

Amennyiben bármelyik területről szeretnél bővebben és az üzletedre specializáltan beszélgetni, keress minket bátran!