Local SEO – Hogyan keresőoptimalizáljunk helyi szinten?

Írta: Sándor Kádár Hozzászólás: 0

A keresőoptimalizálás egyik feltörekvő részterülete a lokális SEO, azaz a helyi szinten történő optimalizálás. A Google egyre több fejlesztést eszközöl ezen a téren is algoritmusába, így a legkisebb vállalkozástól kezdve a legnagyobb multinacionális cégig bezáróan érdemes vele foglalkozni.

Mi is az a lokális SEO?

A lokálisan végzett SEO-zás a keresőoptimalizálás azon fajtája, amelynek fő célja, hogy egy adott oldal helyi szinten a számára releváns kulcsszavakra felkerüljön a találati listára. Egy egyszerű példán keresztül szemléltetve: ha Csepelen egy fodrászatot üzemeltetünk, akkor a lokális SEO technikák segítségével elérhetjük, hogy a “fodrászat csepel” kifejezésre a lehető legelőrébb kerüljünk a találati listán.

Pontosan ezen tulajdonsága miatt legjobban a kis és közép vállalkozások profitálhatnak belőle igazán, de akár nagyvállalatok helyi kirendeltségeinek is érdemes időt szánni rá. KKV-ként a “fodrászat” kulcsszóra top helyezéseket elérni hatalmas SEO és pénzügyi ráfordítást igényelne, amellett hogy a potenciális és releváns vásárlók száma nem, vagy csak kis mértékben növekedne. Gondoljunk csak bele a csepeli fodrász üzemeltetőjének bőrébe bújva, kiből lesz nagyobb eséllyel vásárló: aki a “fodrászat”, vagy aki a “legjobb csepeli fodrászat” kulcsszóra keres?

A Google mellett természetesen még számos más keresőmotor is létezik a weben, mint például a Bing, vagy a DuckDuckGo, de mivel a keresések közel 90%-a Google-on keresztül történik, illetve a legtöbb SEO törekvés is a Google best practice-eit tekinti mérvadónak, így a cikk során ezeket az irányelveket helyezzük a középpontba. Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy több olyan pontja is van a kereső algoritmusoknak, amelyek egységesítésre kerültek (például a strukturált adatokat tartalmazó schema markup), így a legtöbb általunk bemutatott megoldás univerzálisan is alkalmazható.

Hogyan működik az algoritmus?

A helyi szinten történő keresőoptimalizálásnak három ismérve van az algoritmus szempontjából. Az első a közelség, amely térben helyezi el azt, amit keresünk, tehát a “fodrászat csepel” kulcsszóra nem a pécsi fodrászok jelennek meg a találati listán. A második relevancia, amely segít abban, hogy ha fodrászatot keresünk, akkor ne pékségeket adjon vissza kereső. A harmadik a “kiemelkedőség”, ami abban segít, hogy a temérdek csepeli fodrászat közül meggyőzzük a Google-t, hogy mi nyújtjuk a legjobb, legrelevánsabb szolgáltatást az adott keresés szempontjából.

A Google algoritmusa már elég okos ahhoz, hogy jól meghatározza azt, hogy mely találatok számunkra a legrelevánsabbak a helyi szintű keresések során. Ahhoz, hogy oldalunkkal lokálisan bekerüljünk ezekre a találati listákra, elengedhetetlen néhány alapvető SEO megoldást alkalmaznunk.

A technikailag stabil oldal, a jó minőségű tartalom, illetve a hivatkozások megléte a helyi keresések során is a SEO alapjait képezik. Azonban a lokális találati listák több egyedi elemmel és tulajdonsággal is kiegészültek az algoritmus firssítések során, amelyek optimalizálásával komoly eredmények érhetőek el.

Miért fontos a helyi szintű keresőoptimalizálás?

Hogy miért érdemes helyi szinten is foglalkozni a SEO-val? Ha röviden szeretnénk erre válaszolni, akkor azért, amiért a keresőoptimalizálással általánosságban. A SEO-zás segítségével egy időtálló, közép-hosszú távú marketing megoldásba fektetünk be, amely akár évek múlva is folyamatosan látogatókat terel oldalunkra, és velük együtt profitot generál számunkra.

Egy kicsit bővebben, a Search Engine Roundtable 2018-as felmérése szerint a keresések 46%-a helyi szintű keresés volt. A 76%-uk pedig még aznap el is megy az adott boltba, vagy igénybe veszi a szolgáltatást, amelyet keresett. A találati lista eredmények 29%-a tartalmaz olyan snippeteket, amelyek helyben elérhető üzletekre és szolgáltatásokra utalnak.

A világon évről-évre növekszik a mobilon indított böngészések és kerésések száma, amely nagy hatással van nem csak a SEO egészére, hanem kiváltképpen a lokális SEO-ra. Globálisan az összes webhely látogatás 68%-a mobilről történik, míg minden harmadik mobilről indított keresés közvetlenül azelőtt történik, hogy a vásárló belépne az adott boltba. Továbbá, ha engedélyezzük, a telefonunk helymeghatározó funkciójából származó adatokat felhasználva a Google algoritmusa automatikusan a környékünkre szűkíti a keresésünk eredményeit.

Ennek tükrében a lokális kereséseknél kiemelten érvényesül a mobile-first, illetve a mobile-only optimalizáció elve a többi platformmal szemben. A mérésekből láthatjuk, hogy a hely szintű keresések egy tekintélyes részét teszik ki a Google forgalmának. Továbbá, ha azt szeretnénk, hogy megtaláljanak minket a keresőn keresztül elengedhetetlen, hogy az oldalunk mobilra is optimalizált legyen.

Hogyan épül fel?

Ahogy korábban említettük, a helyi szintű SEO alapjaiban megegyezik bármelyik másik keresőoptimalizálási módszerrel. Ugyanúgy fontos a technikailag jól működő oldal, mint a megfelelő kulcsszavak kiválasztása, az optimalizált szövegírás, vagy a linképítés. A legnagyobb különbség a lokális szinten, hogy ezeket a lépéseket minden esetben a helyi piacra, a helyi igények szerint kell felépítenünk.

Technikai oldalról az egyik legfontosabb, amit tehetünk az a mobilra való optimalizáltság. Oldalunk aktuális állapotát bármikor ellenőrizhetjük a Search Console-on belül, illetve a Google mobile friendly tesztjével, valamint a PageSpeed Insights toollal.

A kulcsszókutatás lényegében változatlan a helyi szintű SEO-zás során. Érdemes inspirálódni a Google keresőjéből, hogy melyek azok a kulcsszavak és kifejezések, amelyek mögött a keresési szándék helyi szintre vonatkozik. A fodrászos példánál maradva:

Itt több olyan kifejezés is felugrik elsőre, ami kevésbé releváns számunkra, amennyiben helyi szinten optimalizálunk. Azonban, ha utána írjuk a lokációt is, máris értékesebb találatokat láthatunk:

Érdemes megfigyelni, hogy néhány keresésnél az üzlet neve, illetve címe is látszik. Ezt a Google My Business profil helyes kitöltésével, a Map Packre való optimalizálással, illetve a strukturált adatok használatával érhetőek el.

Magyarországon még kevésbé elterjedt, de Amerikában a keresések 20% hanggal történik. Ennek vonzata, hogy a jövőben egyre gyakoribbá válnak az úgynevezett “long-tail” kulcsszavak, amelyek ismérve, hogy nem 1-2 szóra, hanem akár egész mondatokra nagyon specifikusan keresnek rá a felhasználók.

Hogyan optimalizáljunk lokálisan?

Alapjaiban a helyi szintű SEO-zás ugyanúgy működik, mint bármelyik sima Google keresés. A keresett kifejezés beütése után az algoritmus végigszalad az indexen és bizonyos tényezők mentén visszaadja az általa legjobbnak gondolt találatokat. Ami igazán egyedivé teszi a lokális SEO-t, azok pontosan ezen faktorokban keresendők. A helyi szinten történő keresések során a Google többféle sajátos megoldást használ, amivel nagy mértékben alakítja át a hagyományos kereséseknél megszokott találati listát.

Local Map Pack

A Local Map Pack az első és egyik legszembetűnőbb sajátossága a helyi kereséseknek. A Local Pack-be a kereső az általa gondolt top három találatot húzza be a Google Maps-ről a találati lista tetejére.

Fontos megjegyezni, hogy a Google nem csak akkor jelenít meg lokális találatokat, ha a keresés során beírunk egy helyiség vagy utca nevet, hanem akkor is, ha az algoritmus úgy gondolja, hogy amit keresünk, annak lehet helyi vonatkozása. Például a “festék” kulcsszóra, amely mögött a keresési szándék lehet valamilyen festék típus megismerése vagy megtalálása is, a találati listán ugyanúgy megjelennek a Local Map Pack formátumú eredmények is:

A lokális SEO egyik legfőbb feladata, hogy úgy kerüljünk be a top találatok közé, hogy a Google a Map Packben is megjelenítsen bennünket.

Google my business

A Google My Business page igénylése mindenki számára nagyon erősen ajánlott, aki vállalkozásával szeretne jó helyen szerepelni. Igénylése gyors és egyszerű, ráadásul ingyenes is. A Moz 2018-as felmérése szerint a My Business oldalak az egyik legnagyobb súllyal hatnak a találati lista eredményeire, így helyes kitöltésük SEO szempontból elengedhetetlen. A legfontosabb mezők, amelyeket érdemes megadnunk:

Kategória: A kategóriák menün belül megadhatunk fő és alkategóriákat is. Törekedjünk arra, hogy csak olyan kategóriákat adjunk meg, amelyek valóban igazak a vállalkozásokra, és azokból is csak a lehető legszükségesebbeket válasszuk ki.

Cím: Ügyeljünk a helyes és pontos cím megadására. Ha kiszállással, vagy kiszállítással is foglalkozunk megadhatjuk azt a területet, amin belül szolgáltatást nyújtunk, így segítve az algoritmus munkáját.

Verifikáció: E-mailen történő megerősítés után a Google a megadott címen postai úton veszi fel velünk a kapcsolatot. A levélben található kód feltöltésével igazolhatjuk, hogy vállalkozásunk adatai valóban helyesek, és hogy tényleg a megadott címen található. Ezután kerülhetünk fel a Google-be mint üzleti profil, jelenhetünk meg a Maps-en, valamint férhetünk hozzá az értékeléseinkhez.

Képek feltöltése: Jó minőségű képek feltöltésével nem csak a kép találatok között jelenhetünk meg, hanem a felhasználók számára is vonzóbbá tehetjük profilunkat. A legfontosabb ezek közül a profilkép, illetve ha van, akkor a logó feltöltése. Cover fotónkat 16:9-es képarányban töltsük fel, illetve érdemes további képeket is csatolni a My Business profilhoz.

Minden egyéb: A Google algoritmusa elsősorban azon információkból fog tudni dolgozni, amelyet mi magunk adunk meg neki. A My Business profilunkat tehát töltsük ki, ahol csak tudjuk. Töltsük fel az “Info” menüpont alatt az összes mezőt, használjuk a Q&A featuret és használjuk ki a Business profilra való posztolás lehetőségét is. Ezen funkciók segítségével tovább edukálhatjuk a Google-t vállalkozásunkról, így nagyobb eséllyel kerülhetünk a találati lista elejére, a Local Packbe, vagy valamelyik snipetbe. Továbbá a felhasználók számára is vonzóbbá válnak azok a találatok, ahol már ránézésre megismerhetik az adott vállalkozást és annak legfontosabb tudnivalóit.

A My Business-ben közzétett adatainkat, mint például a nyitvatartás, telefonszám, stb. megadhatjuk strukturált adatként is. SEO-ban a legelterjedtebb módszer erre a Schema markup használata, aminek segítségével könnyen legenerálhatóak a szükséges kódok.

Értékelések

A Google szerint is az egyik legfontosabb rangsoroló tényezőnek az értékelések számítanak. A csillagok számán túl a szöveges értékelésekre is kiemelt figyelmet fordít a kereső, mivel ezek a felhasználók által generált tartalmak. Az értékelések száma, a pozitív és negatív vélemények mind-mind olyan attribútumok, amelyek alapján az algoritmus mérlegel.

A Google egyre több nyelven képes elemezni az értékelések szövegeit is, kiszűrve belőlük a releváns kulcsszavakat. A negatív értékelésre adott válaszadás is rangsoroló tényező, így nem csak a felhasználói élmény javítása érdekében ajánlott reagálnunk a kritikára.

Hogyan gyártsunk lokális, SEO optimalizált tartalmat?

A keresések során a Local Pack alatt jelennek meg a “hagyományos” találatok. Ahhoz, hogy minél jobb helyezéseket érjünk el, elengedhetetlen az oldalunkon lévő tartalom optimalizálása is. Fontos, hogy az oldalunkon található tartalom egyedi és releváns legyen a helyi közönség számára.

Lehetőleg minden tartalmunk feleljen meg az on-page SEO klasszikus elvárásainak. Cikkünknek adjunk címet, töltsük fel a meta leírását, figyeljünk a headingek helyes használatára. A fókusz kulcsszó és a téma kiválasztásakor tartsuk szem előtt, hogy helyi szinten optimalizálunk, tehát válasszunk olyan long-tail kulcsszavakat, amelyek lokációt is tartalmaznak.

Milyen típusú tartalmat gyártsunk?

A legtöbb kis és közepes, helyi szinten működő cégnek általában pár oldalból álló weblapja van. Ezek tartalma jellemzően nem frissül rendszeresen és a legtöbb esetben blogjuk sincs. Egy külön cikkeknek szentelt felülettel jelentős versenyelőny szerezhető SEO szempontból. A tartalomgyártás általában időigényes folyamat, azonban jól optimalizált és felhasználók számára érdekes, lokalizált cikkekkel jelentős forgalmat és kattintás számot érhetünk el.

Lokáció fókuszú landing oldalak

Az egyik legegyszerűbb módja egy weboldal lokalizálásának, ha létrehozunk egy olyan központi landing oldalt, amely csak az adott lokációra fókuszál. Ez lehet kerület, város, vagy akár egy egész megye is. Foglaljuk össze szolgáltatásainkat, adjuk meg hogyan érhetnek el bennünket, írjunk egy rövid bemutatkozót vagy cégtörténetet, és linkeljük szolgáltatásainkat.

Ha több helyszínen is üzemel vállalkozásunk, a fenti menüsorban is elhelyezhetjük ezeket a helyspecifikus oldalakat, vagy akár külön-külön weboldalt is létrehozhatunk számukra.

Gyakran ismételt kérdések

Egy külön GY.I.K.-nek szánt landing oldalnak számtalan előnye van. A felhasználók könnyen és gyorsan választ kaphatnak a legalapvetőbb kérdéseikre, ezzel is segítve a konvertálásukat. SEO szempontból pedig nagy eséllyel rankelhetünk a Google ezeknek a kérdéseknek dedikált snippetjében. Ez a gyakorlatban a következőképp néz ki:

Blogposztok

A blogolás az egyik leghatékonyabb módja a tartalom gyártásnak. Blogolni gyakorlatilag bármiről lehet: egy új üzletet nyitottunk? Új terméket, vagy szolgáltatást vezetünk be? Írjuk meg! Egy eseményt tervezünk szervezni? Készítsünk róla posztot!

A blogposztok nagymértékben képesek támogatni SEO törekvéseinket: jelentőset lendíthetnek kulcsszó helyezésinken, tovább linkelhetőek és oszthatóak akár a social médai felületein is. A tartalomgyártás a SEO elengedhetetlen része, ami nélkül nagyon nehezen érhetőek el komoly eredmények.

Hogyan építsünk linkeket helyi szinten?

A hagyományos linképítés során a célunk egyértelmű: a lehető legjobb minőségű linkekkel növeljük oldalunk hitelességét. Ez az alapelv a lokális SEO-ra is igaz, azonban mivel helyi szinten dolgozunk, ezért a magas hitelesség vagy a különböző domain mutatók kevésbé lesznek relevánsak számunkra.

A lokális SEO esetében a linkszerzés legfőbb célja, hogy olyan helyi szinten releváns oldalakon jelenjünk meg, amelyek segítségével eljuthatunk a célközönségünkhöz. Ezek az oldalak (például a kerületi portálok) sosem fognak olyan magas mutatókkal rendelkezni, mint mondjuk az index.hu, vagy a hvg.hu. Mégis, a rajtuk történő megjelenés sokszor értékesebb lehet, lévén hogy sok esetben kis piacot célzunk meg vele, ahol a releváns backlink elhelyezés jóval több vásárlót hozhat, mint a domain mutatóinak relatív nagysága.

Honnan szerezhetünk helyi linkeket?

Szerencsére a helyi szintű linképítésre is számtalan lehetőség áll rendelkezésünkre, amelyek többsége könnyen kivitelezhető.

NAP (Name, Address, Phone)

A legkézenfekvőbb és egyben legegyszerűbb linképítés, amit elvégezhetünk az az üzletünk, NAP információnk elhelyezése különböző weboldalakon, ideális esetben egy hivatkozással, ami a honlapunkra mutat. Ez lehet egy helyi portál, internetes újság, kisokos, gyakorlatilag bármilyen online felület. Vigyázzunk azonban a PBN (linkgyűjtő) típusú oldalakkal, ugyanis ezek a legtöbb esetben károsak SEO szempontból.

Helyi blogok, influencerek

Bármilyen helyi vonatkozású blogtól érkező link értékes lehet számunkra. A Google a helyi keresések során nem feltétlenül azt az oldalt tekinti hitelesnek, amelynek nagy látogatottsága van, hanem amelyet helyben relevánsnak gondol. Így tehát egy pár száz látogatóval rendelkező várost, vagy környéket bemutató oldaltól származó link is rendkívül értékes lehet számunkra.

A környék többi vállalkozása

Egy másik egyszerű linkszerzési mód a környék többi vállalkozásának megkeresése. Kölcsön link cserével mind a két oldal jól járhat és még szomszédainkkal is szorosabbra fűzhetjük a viszonyunkat.

Összefoglalva: az egyik legfontosabb, amit lokális SEO terén tehetünk az a Google My Business fiók beállítása és optimalizálása. A Business fiók helyes kitöltésével, képek csatolásával és az értékelések kezelésével már nagyot léphetünk előre annak érdekében, hogy a helyi szintű kereséseknél jó pozicíóba kerüljünk a találati listán.

A klasszikus SEO technikák lokalizációjával is komoly eredmények érhetőek el. Tegyük weboldalunkat technikailag stabillá, gyártsunk olyan tartalmakat, amelyek vonzóak a felhasználóknak és valós értékkel bírnak, valamint szerezzünk linkeket helyi szinten releváns oldalaktól.

X