Egy domain migráció SEO tanulságai

Egy domain migráció SEO tanulságai
Írta: Balázs Szabó Hozzászólás: 0

Egy domain migráció SEO tanulságai

Bármilyen weboldal migrációról is legyen szó, jelentős mértékben befolyásolhatja a Google-ben elért organikus eredményeket. Minél több minden változik egyszerrre a migráció során, annál nagyobb a rizikó. Léteznek olyan technikai, üzleti, stratégiai, marketing vagy akár jogi esetek is, amikor több mindent egyszerre kell lecserélni, átköltöztetni. SEO-s ként mire figyeljünk oda ilyen esetekben, hogy megtartsuk az organikus forgalmat? Erről gyűjtöttünk össze pár fontos tényt és tanulságot.

Egy nemzetközi telekommunikációs cég weboldal migrációjában segédkeztünk SEO (és CRO) tanácsadóként. A feladat elég összetett volt. A domain váltással egy időben kellett hozzányúlni az URL struktúrához, némileg változtak a tartalmak és a weboldal teljesen új designt is kapott. A HTTP-HTTPS átállás szerencsére már korábban sikeresen megtörtént illetve a tárhely és a tartalomkezelő háttérrendszer (CMS) is maradt a régi. Tehát kapásból három migrációs típus kombinációjával álltunk szemben: domain csere, tartalmi migráció, design váltás.

1.tipp: szánjunk elég időd a weboldal migráció megtervezésére

Mielőtt bármihez is hozzányúlnánk, szánjunk elég időt a tervezésre. Főleg nagyobb oldalaknál, ahol több szakértői részleg is érintett (dev, seo, marketing, cro, ppc, social, content, jog, etc.),  a sikeres migrálás kivitelezéséhez elengedhetetlen, hogy a (külső és belső) csapatok összedolgozzanak.

Legyen előre, időben listába szedve, hogy kinek mi lesz a feladata a projekt során, és mikor kell azt elvégeznie. Erre tökéletesen elég lehet egy megosztott táblázat is.

A domain migrációhoz kapcsolódó feldatokat listázó táblázta.

A mi táblázatunkban több, mint 90 feladatot listáztunk, ebből 18-ban volt közvetlenül érintett a SEO csapat. Kereken egy évvel a domain csere előtt hoztuk létre magát a file-t és a migráció előtt 3 hónappal már megvolt az ebből származó teljes action plan. Így maradt elég idő a kivitelezésre, tesztelésre is.

TIPP: ha kíváncsi vagy, milyen SEO feladatokkal jár egy domain csere, kérj hozzáférést a  “Domain migrációs feladatlista” nevű Google spreadsheet-hez.  Összeszedtük benne, hogy általában milyen feladatokon kell végigmenni, mit miért kell elvégezni, és mik hova vannak ütemezve a migrációs folyamat során. Másold le és használd template-ként a saját feladataid listájának az összeállításába.

Természetesen, állunk rendelkezésre, ha SEO szakértői segítségre van szükséged a weboldalad átköltözetéséhez.

2.tipp: az átirányításokon múlik, hogy megmarad-e az organikus forgalom

A domain csere legegyszerűbb esete, amikor egy régi domainről újra költözik az oldal, de az URL struktúra nem változik.

Például:

https://regidomain.hu/kapcsolat/iroda átköltözik a https://ujdomian.hu/kapcsolat/iroda oldalra.

Tehát csak a domain változik, és semmi más.

Egyszerűbb a feladat, ha a migráció során az URL PATH nem változik, csak a domain név.

Ebben az esetben az átirányítások gyorsan és tömegesen beállíthatóak, mivel nem kell URL szinten foglalkozni velük. A fejlesztő csapatnak lényegében nincs más dolga, mint egy pár sor kód segítségével a régi domainen mindent 301-el átirányítani az új domainre.

Apache szerveren például az alábbi kódot kell hozzáadni a .htaccess nevű file-hoz:

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^regidomain.hu [NC,OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.regidomain.hu [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://ujdomain.hu/$1 [L,R=301,NC]

(forrás: https://ahrefs.com/blog/301-redirects/ )

Ezzel azt mondjuk a Google-nek, hogy minden, amit eddig a regidomain.hu/valami/akarmi útvonalon találtál, megvan (ugyanott  a /valami/akarmi-n) csak átköltözött az ujdomain.hu-ra.

Persze elég ritkán ússzuk meg ennyivel. Az esetek többségében valamelyest változni fog az URL anatómiája is.

Ennek több, jól indokolt oka is lehet:

  • átláthatóbb, logikusabb mapparendszerbe kerülnek át az aloldalak
  • megváltozik egy termék neve
  • brandváltás kapcsán a régi márkanevet ki kell cserélni az újra, etc.

A veszély abban rejlik, ha nem kezeljük ezeket a változásokat az URL-ekben.

Gondoljuk végig, hogy miért is?

Tételezzük fel, hogy domain migrációra készülünk.

  • A Google beindexálta a weboldalunk minden aloldalát a régi, lecserélendő domain névvel.
  • Szépen hozza is az organikus forgalmat.
  • Megtörténik az átállás.
  • A régi domaint átirányítjuk az új domain főoldalára.
  • Közben minden aloldal esetében változott az URL struktúra. Mondjuk már nem szerepelnek benne a termékkategóriák.
  • Ezt a változást viszont már nem kezeltük le 301-es átirányításokkal.
  • Mi lesz ennek az eredmény?

Ez:

Tömeges 404-es (oldal nem található) hibát generál, ha a weboldal migráció során elmulasztjuk az aloldalszintű átirányításokat beállítani.

Sok sok 404-es hibaoldal. És sok szomorú felhasználó. A Google ugyanis nem értesült arról, hogy mi ugyanazt a tartalmat már egy másik URL-ről szolgáltatjuk.  Az indexében, és így a találati listán is a régi URL-eket fogja szerepeltetni, amik ugye megszűntek. Egy idő után az algoritmus észlelni fogja, hogy a mi helyezésünk már nem releváns, és le fog minket cserélni egy másik weboldalra.

Ha nem vigyázunk, ezzel szépen lenullázhatjuk az organikus forgalmat.

Erre lesz profi megoldás az úgynevezett URL mapping.

3.tipp: mindig készítsünk URL mapping-ek az átirányításokhoz

Az URL mapping azt jelenti, hogy a régi URL-eket párosítjuk azokat az új, migráció során megváltozott URL-ekkel. Vagyis meghatározzuk, hogy egy régi URL az átállás után hova legyen átirányítva.

A Google szerint fontos, hogy a régi webhely URL-jeit hozzárendeljük az új webhely URL-jeihez. Ezt hívjuk URL mapping-nek.

Ez időigényes munka, de nagyon megéri. Megmenthető vele a teljes organikus forgalom. Bár URL szinten kell foglalkoznunk vele, így viszont biztosra vehetjük, hogy egyetlen aloldalunkról sem feledkezünk meg.

A következőképpen állíthatunk össze egy ilyen listát:

  1. Gyűjtsük ki a migrálandó weboldalunk összes aloldalának az URL-jét: ezt megtalálhatjuk a sitemap-ben, de egyes tartalomkezelők is rendelkeznek erre szolgáló export funkcióval.
  2. Másoljuk be ezeket egy táblázatba.
  3. Priorizáljuk az URL-eket: vegyük előre azokat, amik különösen jól teljesítenek organikusan, nagy forgalmat generálnak, sok a rájuk mutató backlink, húzó termékeink, etc. Analytics és Search Console adatokat is melléjük rendelhetünk.
  4. Keressük meg az URL-el leendő párját az új domainen: mindegyik mellé tüntessük fel, hogy a domain csere után hogyan/mire fog változni, mire kell átirányítani.
  5. Adjuk át a listát a dev csapatnak: azzal a megjegyzéssel, hogy a jelölt URL változásokat 301-es átirányítással valósítsák majd meg. Ennek később fontos szerepe lesz.

Az említett telekommunikációs weboldal migrációja során a mi listánkon 1059 URL szerepelt. Ezeken egyenként mentünk végig, meggyőződve arról, hogy mindegyik esetében helyes átirányítási beállítások szülessenek.

PRO SEO TIPP: Erre a feladatra remek eszköz a “Domain migrációs URL mapping 301-es átirányításokhoz” nevű Google spreadsheet-ünk. Másold le és használd te is! Vidd fel a régi URL-eket, add meg az új domaint és az új URL path-okat. Ezek alapján megkapod a .htaccess-be másolandó kódokat is:

Az URL mapping-re használható sablonunk legenerálja a 301-es átirányításokhoz szükséges kódokat.

4.tipp: Értesítsük a Google-t a weboldal költözésről

Amint kész vagyunk az URL párosításokkal, működnek az átirányítások és élesedett az új domain név, jelezni tudjuk (és kell is!) a Google felé, hogy a régi domainen lévő oldalunk átköltözött egy új domain-re.

Erre dedikált felületet biztosít számunkra a Search Console: a neve Change of Address Tool (magyarul Webhelycímváltozás eszköz).

Arra figyeljünk, hogy használni csak akkor tudjuk, ha mindkét domain (a régi és az új is) be van kötve  Search Console-ba és mindkettőhöz van hozzáférésünk ugyanazzal a userrel.

A Webhelycímváltozás eszközön keresztül tájékoztathatjuk a Google-t a domain migrációról. Ez segít átmenteni a keresési találatokat a régiről az új webhelyre.

A folyamat elindítása után az eszköz le fog futtatni egy úgynevezett “áthelyezés előtti ellenőrzés”-t.

  1. Ellenőrzi, hogy a régi weboldal főoldala át van-e irányítva az új domain főoldalára.
  2. Megnézi, hogy van-e tulajdonjogunk mindkét weboldal esetében.
  3. Megnézi, hogy a főoldalon túl a webhely 5 legnépszerűbb URL-jére állítottunk-e be átirányításokat.

A harmadik pont nem kötelező (csak recommended), de erősen javasolt. Ha megfelelően elvégeztük az URL mapping-ek, akkor ezen az ellenőrzési ponton át fogunk menni. De ez nem feltétele annak, hogy a migrációs kérelmet továbbítsa a Google-nek.

Az első két pontot viszont áthelyezés előtti “kritikus ellenőrzés”-nek (azaz required-nek) tekinti a rendszer. Ha ezen a két ponton nem megy át a validáció, a kérelmünket nem is fogja továbbítani a Google felé, amíg nem orvosoljuk a problémát.

A második pont adja magát: “Verified owner” hozzáférést kell szerezzünk mindkét Search Console property-ben.

De hadd térjünk ki külön a legelső pontra, az átirányításra.

5.tipp: ha átirányítás, akkor csakis a 301-es jöhet szóba

Ugyanis picit félreérthető a Google fogalmazása, miszerint: a 301-es és a 308-as átirányításokat azonosnak tekinti.

Ezt sugallja a Search Central dokumentációja is:

Félreértelmezhető Google dokumentáció.

Illetve a Google keresési tanácsadójának, John Mueller korábbi a nyilatkozata is:

Ez viszont nem igaz. Domain migráció esetében legalábbis biztosan nem. Egy nem SEO fókuszú fejlesztő/üzemeltető simán értelmezheti ezt úgy, hogy jó lesz a 308-as redirect is. Ráadásul jogosan is, hisz a hivatalos dokumentációra alapoz.

Az általunk vezényelt migráció során pont ez történt. A javasolt 301-es átirányítás helyett 308-ast állítottak be. (Mellesleg maradt még ott 302-es is)

Hibás átirányítások a főoldalon.

A migráció során ezzel az a legnagyobb probléma, hogy a Webhelycímváltozás eszköz nem fogja tovább engedni a költözési kérelmünket:

A hibás főoldali átirányítások miatt a Change of Address Tool-ban nem validálható a domain migrációs kérelem.

Gyorsan javíttattuk az átirányításokat és sikerült is a validáció.

Ezt követően 180 napig egy emlékeztető üzenet fogad minket mindkét domain Search Console fiókjában, amely arról tájékoztat, hogy az áthelyezés folyamatban van:

“A weboldal költözés alatt” - ez az üzenet fogad minket 180 napig.

Ez alatt a 180 nap alatt van lehetőségünk visszavonni a migrációs kérelmet.

6.tipp: A sitemap-re vonatkozóan változott a Google által javasolt eljárásmód

Amikor összeállítottuk a domain cserével járó folyamat lépéseit, a Google hivatalos javaslatait is figyelembe akartuk venni. Ebben a leírásban (2022 tavaszán) a Change of Address Tool használata után következő lépésként még ez szerepelt:

A Google dokumentáció szerint az új és a régi sitemap-et vissza kellett tölteni a régi domainre

Az 5. pont szerint az új és a régi sitemapet is vissza kellett tölteni a régi domainre. Mi ezt meg is tettük. Kénytelenek voltunk, mert az üzemeltető egy technikai issue miatt az új domainen nem tudta elérhetővé tenni az új sitemapet.

Azonban ez az eljárásmód azóta megváltozott:

Az új leírás szerint elég az új sitemap-et beküldeni Search Console-ba.

Az új leírás 6-os pontja szerint a régi sitemapet már nyugodtan törölhetjük. Helyette elégséges beküldeni Search Console-ba az új oldaltérképet.

7.tipp: Tartsuk életben a régi domain nevet, ameddig csak lehet

A fentebb említett dokumentáció azt is javasolja, hogy az átirányításokat tartsuk életben, ameddig csak lehet, de legalább egy évig.

Ez nem csak a referral forgalom miatt fontos, hanem a backlinkek miatt is.

A backlinkek száma és minősége befolyásolja a legnagyobb mértékben, hogy hova rangsorol a Google egy weboldalt a találati oldalon.

Egy frissen regisztrál domain nulla backlinkkel rendelkezik. Egy régi domain (amiről költözünk) viszont rengeteg linket szerezhet magának az évek folyamán. Ennek óriási értéke van és az átirányításokkal át is tudjuk menteni ezt az értéket az új domain-re.

Ezt viszont csak úgy tudjuk kivitelezni, ha fenntartjuk a régi domain nevet, hogy ki tudja szolgálni (értsd: át tudja irányítani) az oda érkezőket, legyen az egy user vagy éppen a kereső robotja.

A cikkben korábban említett weboldalra több, mint 2000 másik domain hivatkozott. Köztük olyan értékes oldalak, mint a microsoft.com, wikipedia.org, samsung.com, index.hu, elte.hu, posta.hu, origo.hu.

Értékes weboldalak hivatkozhatnak egy lecserélt domain névre. A költözés után is vigyázzunk ezekre.

A domain csere után ezeknek a SEO értéke (PageRank) szépen átadódik az új domannek, hála a 301-es átirányításokank.

Abban a pillanatban viszont, amit a régi domain nevet lekapcsoljuk, az új domain nevünk elveszti ezeket a rámutató linkeket. Minél később történik ez meg, annál jobb. De még jobb, ha soha.

Természetesen, az így megszerzett backlink portfólió nem egészséges. Nem állhat a teljes bejövő linkállományunk átirányításokból. Bele kell kezdenünk a tudatos linképítésbe, hogy az új domain egyre hitelesebb legyen a Google szemében.

8.tipp: mentsük meg a backlink állományunkat

Nem csak új linkek elhelyezésével színesíthetjük a backlink állományunkat. Keressük fel azokat az oldalakat, akik már hivatkoznak a régi domainre. Tájékoztassuk őket a költözésről és egyben kérjük meg, hogy javítsák a hivatkozásukat az új domain nevünkre.

Mi is pontosan ezt tettük, annak tudatában, hogy a lecserélt domain nevet néhány hónap után már nem lesz jogosultsága fenntartani a jelenlegi tulajdonosnak.

Egyébként maga a Google is ezt tanácsolja:

Költözés után update-eljük a bejövő linkeket. Így hosszútávra szerzunk vissza értékes backlinkeket.

Azokról a linkekről se feledkezzünk meg, amelyek felett mi rendelkezünk. Ilyenek lehetnek a közösségi felületeinken lévő hivatkozások és a Google Cégem profilunkban szereplő linkek is. Ezeket magunknak kell frissíteni.

Eredmények: ha ügyesen csináljuk, a forgalomvesztés elkerülhető

Egy domain migráció során az a cél, hogy minimalizáljuk a beesést az organikus forgalomban. Kellő odafigyeléssel és SEO szakértő bevonásával ez általában teljes mértékben meg is valósítható.

A mi esetünkben is sikerrel zárult az átállás:

A domain csere utáni megmaradt az organikus forgalom, és lényegében az átállás után rögtön hozta is az egy évvel azelőtti mennyiséget.

A domain csere utáni megmaradt az organikus forgalom, és lényegében az átállás után rögtön hozta is az egy évvel azelőtti mennyiséget. Stabilan.

Ha szeretnéd, hogy neked is segítsünk, állunk állunk rendelkezésedre!