“DIY magic” – a Praktiker és az Intren együttműködésében

A Praktiker nem egyszerűen egy barkácsáruház, ahol csupán deszkát, csavarhúzót vagy épp szögeket vásárol az ember. Hanem egy olyan hely, ahol ötletet, inspirációt kaphat a barkácsoláshoz, dekorációhoz, lakberendezéshez, felújításhoz vagy kertészkedéshez. A Praktiker célja, hogy egyre jobb és felhasználóbarátabb, mobilra optimalizált és “kereső-barát” weboldalt hozzon létre mindezek elősegítésére.

Az Intren számos, a weboldalhoz kapcsolódó szolgáltatás nyújt a Praktiker részére. Ezek közül kiemelkedik a Google Analytics mérések felépítése és karbantartása, a Google Tag Manager kezelése, a kereső optimalizálás (SEO), valamint a konverzió alapú optimalizálás (CRO) és ügyfélélmény növelés (UX).

Áruház és webáruház - a két torony

Az UX együttműködés keretében az Intren arra kapott megbízást, hogy a teljes Praktiker weboldalra vonatkozóan vizsgálatokat végezzen és javaslatokat fogalmazzon meg, amik segítségével a weboldal használhatósága javul, nő a felhasználó élmény, és ez végső soron elégedettebb látogatókat és több vásárlót eredményez a webshopon.

A feladat végrehajtása során fontos szempont volt, hogy a www.praktiker.hu weboldalnak egyidejűleg kell tudnia kiszolgálni az online vásárlókat, valamint a Praktiker áruházak iránt érdeklődő, offline vásárlók igényeit.

Vizsgálatok - bástyák

A megvalósításhoz számos, már korábban bevezetett eszköz adatait, és kifejezetten a projekthez kapcsolódó célzott vizsgálat eredményeit dolgoztuk fel, amelyek segítettek megérteni a meglévő felhasználók viselkedését, az aktuális oldal erősségeit és fejleszthető területeit.

Felhasználtuk többek között, de nem kizárólag a Google Analytics által biztosított méréseket, melyekkel a vásárlási folyamat teljes hosszában látható az egyes főbb oldalakra eljutott felhasználók köre, feltárhatók a folyamaton belül a belépési és kilépési pontok, valamint felmérhető a vásárláshoz közvetve kapcsolódó információs oldalak súlya, szerepe a vásárlói viselkedésben.

Ennek segítségével láttuk, hogy hány különböző információs oldal érhető el a weblapon belül, ezeknek mekkora a látogatottsága. Ez segített megérteni, hogy mik a keresett, és fontos információk. Emellett természetesen azt is figyelembe kellett venni, hogy mik az esetleges törvényi előírások, vagy az üzleti szempontból prioritást élvező tartalmak.

Szintén a tényleges felhasználói viselkedés megértésén dolgoztunk a hőtérképes eszközökkel, melyek megmutatják a látogatók által leginkább nézett, kattintott részeket a weboldalon. Emellett használtunk a látogatói viselkedést mutató videofelvételeket is, melyek segítségével egy-egy, valamilyen szempontból érdekes és releváns látogató esetén tudtuk megnézni, hogy miként használják a weboldalt, hol ütköznek nehézségekbe, elakadnak-e valahol.

Ezekből a vizsgálatokból jutottunk arra a következtetésre, hogy a weboldalon minden szükséges információ elérhető volt, de a weboldal organikus fejlődése és bővülése során az áruházakra és a webshopra vonatkozó információk egy nagy, közös információs menübe kerültek. A hipotézisünk szerint ezeknek a jobb strukturálása és kiemelése az online és offline vásárlók navigációját is egyidejűleg segíti, és könnyebben eljutnak a számukra releváns tartalomhoz. Az áruházi és webshop információs menüpontok létrehozása emellett lehetővé tette azt is, hogy ezek a jól körülhatárolható tartalmak kiemelhetők legyen a fejlécben található menüben.

A hipotézisünk tesztelése - nincs olyan, hogy “szerintünk”, adatok vannak

A feltételezésünket A/B teszt segítségével validáltuk, melyet a Google Optimize eszköz segítségével végeztünk. Az AB tesztelés során egyidejűleg hasonlítjuk össze az eredeti és a feltételezett elrendezés teljesítményét, kizárva az idő, szezonalitás, vagy a teszt csoport sajátosságaiból eredő torzításokat.

A Google Optimize nagy előnye más, egyébként szintén kiváló A/B-tesztelő eszközökkel szemben, hogy az adatai integráltak a Google Analytics-szel, és így nem szükséges az A/B-tesztelő eszközben is újra felépíteni a releváns méréseket, beállítani a konverziós pontokat. Továbbá, a Google Optimize a Praktiker által is használt Google Tag Manager eszköz segítségével könnyen és gyorsan implementálható a weboldalon.

Korábbi fejléc:
Javasolt fejléc:

Eredmények - a valóság

A weboldal kellően magas forgalma, és a tesztben elvégzett jelentősebb változtatásoknak köszönhetően hamar megmutatkozott a különbség a két változat által elérhető eredményekben. A teszt a minimálisan javasolt két hetes futás alatt szignifikáns eredményt hozott, és alátámasztotta a feltételezésünket arról, hogy a javasolt fejléc elrendezés jobban teljesít az elsődleges célként kitűzött konverziós arányban, közel 10%-os növekedést előrejelezve.

A teszt alatt összegyűjtött adatokra épülő további elemzések, – melyek segítségével összehasonlítható volt a régi és az új fejlécet használó oldalon belüli viselkedése -, kimutatták, hogy a kiemelt tartalmakon 37%-kal több látogató járt úgy, hogy az egyéb oldalakon sem történt jelentős forgalom csökkenés. Azaz, a kiemelt információ jobb elérése mellett az egyéb információs tartalmak is könnyen elérhetők maradtak.

Fontos megjegyezni, hogy a Praktiker esetében is számottevő a mobil eszközökről böngésző felhasználók aránya, így természetesen a fenti tanulságokat a mobil oldal változaton, de külön A/B-teszt keretében szintén sikeresen teszteltük.

Write a Comment

Marketing Gyémánt Google Marketing Platform - Sales Partner Google Marketing Platform - Certified
X